Kan je lichaam zo snel op vet reageren?

Ik eet sinds half jaar bewuster en magerder maar vanavond at ik bij een vriendin lasagne en ik had na een uur hevige krampen en daarna diarree.. Maar is dat dan de reactie op de lasagne? Ik dacht dat je voedsel 3 uur in je maag bleef dus dat mijn darmen daar nog niet zo snel op konden reageren of ligt dit anders? Verder heb niks anders gegeten dan normaal.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Voedsel gaat beetje bij beetje je maag uit. Het kan dan inderdaad zo zijn dat je lichaam er snel op reageert. Helemaal als je al een half jaar weinig vetten hebt binnen gekregen en nu ineens veel meer.

Daarnaast is het een goede reactie van je lichaam: het herkent de stoffen niet echt meer, het laat de onbekende stoffen dus snel je lichaam uit. Vooral veel drinken en iets zouts eten (bouillon, zoute drop).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er kan iets verkeerds in hebben gezeten.
Het zou ook kunnen zijn dat jouw gal gevoeliger geworden is voor vet eten en daardoor nu is gaan opspelen. Daar kan je best wel snel na een maaltijd al last van krijgen.
Of je had gewoon al buikgriep in aantocht, en zou ook zonder die maaltijd bij je vriendin ziek geworden zijn.
Als het over een paar dagen nog niet over is moet je huisarts er maar even naar kijken. Maar ik vermoed dat jij je morgen al beter zult voelen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een galaanval heeft toch niets te maken met diarree? Ik heb het idee dat vragensteller hier darmkrampen bedoelt. Ook die hebben volgens mij niets te maken met mogelijke galstenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog even terugkomend op mijn vorige reactie: dat is althans mijn eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Ik denk niet dat er iets verkeerd in zat. Het gaat nou wel beter alleen nog wat buikpijn. Zo dalijk wat proberen te eten.
Bedoelde inderdaad darmkrampen