Op internet kwam ik strooibare gelatine tegen. Hoe werkt dat?

Het is hier te koop: http://www.naturalspices.eu/gelatine-250-bloom.html

Uitleg: gelatine ken ik als blaadjes die je moet weken en dan uitknijpen en vervolgens oplossen in heet water of je hete gerecht. Aangezien dit strooibaar is, zal uitknijpen niet lukken. Hoe gebruik je dit dus wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het recept van Vahiné: je laat de inhoud van een zakje gelatinepoeder (bevat 6 gram) 2 à 3 minuten weken in 2 eetlepels koud water. Dat voeg je bij de warme, maar niet kokende voedingsmiddel dat je wilt verdikken.

Of het recept van dr. Oetker: de benodigde hoeveelheid gelatinepoeder (20 gram per liter vloeistof) 10 minuten laten wellen in koud water of andere te geleren vloeistof. Verwarm de gewelde gelatinevloeistof onder voortdurend roeren - niet koken! Voeg de gelatineoplossing toe aan het gerecht en plaats dat enkele uren in de koeling.

Het poeder krijgt dus ook z'n verdikkende effect door het in water te laten wellen. Alleen kan je het nu niet uitknijpen, dus telt het welwater mee met de hoeveelheid te gebruiken vloeistof.
Amadea