Hoe worden wit geroosterde kikkererwten gemaakt?

In Turkije heten ze "beyaz leblebi", je kan ze gewoon droog opeten, ik voeg een afbeelding toe zodat je kunt zien hoe ze eruit zien...

Ik vroeg mij af hoe ze dit produceren en wat het verschil met geroosterde kikkererwten die wij kennen?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Thuis kan je iets maken wat hierop lijkt, maar voor de bereiding van de 'echte' leblebi kan je niet zomaar ermee aan de slag. Ik geef je eerst de methode voor de traditionele zoals men dat op industrieel niveau doet, en dan tips voor thuis.

Je begint met rauwe kikkererwten van een specifieke variëteit, kenmerkend is dat deze een dikke omhulsel hebben, en je moet ze ook op het juiste moment oogsten, niet te rijp.
De kikkererwten worden dan eerst gewassen, overnacht gewekt in koud water, en dan in twee stappen gekookt: eerst voer je de temperatuur langzaam op totdat ze koken, dan laat je afkoelen (dat noemt men "schrikken") en opnieuw koken. Aan het kookwater wordt soms bicarbonaat (soda), loog of sulfiet toegevoegd, want hierdoor worden de kikkererwten witter.
Dan moet je de kikkererwten op een rooster laten afkoelen en een beetje drogen, en dan ga je deze roosteren in een hete luchtoven, en hier komt de dikke omhulsel goed van pas, want de vruchten drogen helemaal en krimpen binnen hun omhulsel. Het omhulsel wordt dan goudbruin, maar het vrucht binnen behoudt zijn witte kleur.
Na het roosteren moeten de omhulsels nog verwijderd worden (dat gebeurt mechanisch, b.v. in een trommel), en zo krijg je prachtige, droge, witte leblebi die mooi gaar zijn en die je zo kan eten, evt. met toevoeging van zout.

De donker geroosterde kikkererwten worden zonder toevoegingen aan het water gekookt, en zijn van een andere ras met een minder dik omhulsel, waardoor deze al tijdens het koken verdwijnt, en de vrucht donker roostert in de oven.

Thuis kan je het proces min of meer reproduceren met gewone droge, rauwe kikkererwten. Misschien lukt het ook met gekookte kikkererwten uit een blik, dat scheelt veel tijd. In dit laatste geval, moet je de vruchten heel goed wassen voordat je ze gaat roosteren.
Volg de stappen hierboven, en hanteer voor de oven een temperatuur van 180°C totdat je ziet dat de vruchten mooi droog zijn. Als je merkt dat de omhulsels al deels zijn verdwenen tijdens het koken, dan zullen je kikkererwten een beetje kleuren in de oven, dat moet je voor lief nemen, of gebruik anders een lagere oventemperatuur (140-150°C) en een langere tijd.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het was inderdaad eigenlijk de vraag hoe het in de fabriek geproduceerd wordt, niet dat ik het zelf zal maken hihi, dus uw antwoord vind ik heel goed, +11

Andere antwoorden (1)

Hoe maak je het:
Voor de gedroogde kikkererwten zal je op tijd moeten beginnen.
Was de gedroogde kikkerertwen in een vergiet en doe ze in een pan en doe er ruim water bij totdat er ruim 3 cm water boven de erwten staat en laat het een nacht staan. Giet ze af. Zet de erwten op met schoon water en breng aan de kook. Laat 20 min pruttelen en haal het schuim dat misschien ontstaat eraf. Giet de bonen af en spoel ze af.
Doe erwten in een kom en strooi de kruiden erover en roer ze er goed door.
Leg de erwten op een bakplaat en spreidt ze uit tot één laag.
Bak de erwten +/- 45 minuten op 200 graden en roer ze elke 15 minuten, bak ze totdat ze goudbruin en krokant zijn.
Laat helemaal afkoelen en berg ze op in een luchtdichte doos, als je je kan inhouden natuurlijk ;)

Hopelijk weet je genoeg!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij was de vraag hoe maak je de WITTE kikkererwten, niet de GOUDBRUINE kikkererwten...