Stremsel, vooral biologische stremsel laat een bittere smaak na en de bittere stof, vastgehouden door vet, blijft nog even in de mond hangen. Daardoor smaakt zelfs water ietsje bitter. Speeksel breekt door de enzymen de resten kaas af en dan is alles weer normaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Smaak ontwikkel je langzaam. Als baby ken je alleen zoetige smaakjes maar naarmate je met meer andere smaken in aanraking komt, ga je ook zuur, zout en rond je 2e jaar ga je ook bitter herkennen. Zo is het al in de oertijd gegaan en dit gaat generaties lang zo door.
Er is één smaak die door de mens al instinctief vanuit een oerinstinct waargenomen wordt en die duidelijk aanwezig is en dat is de smaak 'bitter'.
In de oertijd toen de mens nog een verzamelaar was op eetgebied, was al bekend dat bitter vaak giftig was. Dit is in ons oerinstinct mee geëvolueerd en er zijn weinigen die bitter ook echt lekker vinden. Instinctief zijn we dan ook onbewust gealarmeerd om het niet verder te eten, we vinden bitter meteen vies.
Bitter blijft dan ook lang in de mondholte hangen en ook in het speeksel. Zelfs water spoelt het niet zo maar even weg. Met een vaste stof als brood wil het nog wel lukken om enigszins de smaak te neutraliseren.
Vandaar dat je bij bijv. een wijnproeverij de smaak van de vorige wijn laat verdwijnen met een stukje droog brood, om weer de volle smaak van de volgende wijn te kunnen proeven. Het brood neemt als het ware de bittere stofjes in mond en speeksel op als een soort spons.
amc