Hoe komt het dat chocolade bij mij DIRECT werkt op de darmen?

Zodra ik chocolade eet, ben ik +/- een half uur later aan de diarree, terwijl ik normaal gesproken een heel moeilijke stoelgang heb. Op internet lees ik overal dat chocolade stoppend werkt, maar dit is bij mij niet het geval. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
80.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
Als je stoelgang moeilijk is, eet je mogelijk te weinig vezels of drink je te weinig water

Antwoorden (2)

Dan ben je allergisch voor een van bestanddelen van chocolade. Je zou kunnen uitzoeken of het voor puur en voor melk hetzelfde is. Misschien werk het een beter dan het ander. Een allergie voor voedsel is niet uitzonderlijk en ook niet in alle gevallen gevaarlijk. Het wel vooral hinderlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Chocolade kan vanwege de vetten en de caffeïne wel degelijk laxerend werken.
Eigenlijk werkt chocolade alleen stoppend als het echt pure chocolade is.
Iemand die veel donkere chocolade eet, zal dan ook keiharde ontlasting kunnen verwachten.
Als je normaliter al een moeilijke stoelgang hebt, zijn jouw darmen als het ware altijd met deeltjes harde ontlasing gevuld en doordat je een vette soort van chocolade hebt gegeten, worden je darmen in feite 'gesmeerd' en de stevige ontlasting krijgt meer vocht omdat het vetter wordt.
Ziedaar het resultaat.

Het kan echter ook zijn dat je cacao-allergisch bent, als je echt altijd klachten hebt nadat je chocolade gegeten hebt. Dan ben je gevoelig voor alle cacaoproducten.
Om dit zeker te weten zou je even naar de huisarts moeten om je hierop te laten testen.
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het in dit geval wel om een allergie gaat, want anders zou je pas effect verwachten als die chocolade ook echt in de darmen was aangekomen.