waarom springt mijn cake altijd open aan de bovenkant tijdens het bakken?

als ik een cake maak spleit ie altijd open aan de bovenkant. Weet iemand hoe ik dat kan voorkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.8K

Het beste antwoord

De cake rijst in het midden zeer sterk, en barst open, zodat er in het gebak een scheur ontstaat.
De oorzaak hiervan is niet te wijten aan het systeem van de oven, maar aan de manier van bakken. Om te voorkomen dat de cake in het midden hoger wordt dan langs de kanten, moet u, als de vorm gevuld is, het beslag wat naar de kanten opduwen, zodat in het midden een geul gevormd wordt.
Het barsten wordt veroorzaakt doordat de oven vrij heet is en er zich al een korst vormt vóórdat het beslag volledig is uitgerezen. De cake rijst dan verder uit, ten gevolge waarvan de al gevormde korst wordt doorbroken en er zo een scheur in het gebak ontstaat.
Daarom moet in het begin van het bakproces de oven matig warm zijn, om het gebak de gelegenheid te geven te rijzen. Na ongeveer vijftien minuten voert men de temperatuur iets op, zodat de cake gaar kan worden. Tegelijkertijd wordt de cake bruin. Is nog niet de gewenste kleur verkregen wanneer de baktijd (plm. één uur) verstreken is en de cake gaar - we controleren door er voorzichtig met een naald in te prikken dan stelt men de oven heter en/of op bovenwarmte. De oven uitdraaien wanneer de cake goed is, haar even er in laten staan, met een open ovendeur, en haar daarna keren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Waarschijnlijk komt dat omdat de lucht er in uitzet en er (gedeeltelijk) uit moet, aangezien het warm is stijgt het op en gaat het dus naar boven waardoor die daar open springt. Daar kun je niets aan doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt wel proberen langer te bakken op een lagere temperatuur ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
misschien staat de oven te heet.
Dan bakt eerst de buitenkant, daarna de binnenkant, bij het bakken zet het deeg wat uit en kan dan geen kant uit, behalve door de korst die er l is te breken
anneliez
10 jaar geleden
Tegen barsten van cake: de bovenkant van het deeg de eerste helft van de baktijd met folie of vetvrij papier afdekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat komt door het ongelijkmatig rijzen van de cake. Een scheur in een cake hoort eigenlijk een beetje bij een zelfgebakken cake. Een erg grote scheur kan veroorzaakt zijn door een te hoge temperatuur. Bak de cake voortaan op een temperatuur die 25°C lager ligt.
http://www.koopmans.com/consumentenservice/veelgestelde-vragen/cake/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Iedereen denkt altijd dat een cake er zo uit hoort te zien als in de supermarkt, maar volgens mij gaan die cakes gewoon door een snijmachine. Want ze hebben geen korstjes en zien er uit als een vierkant blok, zonder beschadigingen van het bakblik. + van mij
Bobbels en scheuren in het midden kunnen worden veroorzaakt door een te kleine vorm of een te hete oven. het meeste gebak dat in langwerpige of ronde vormen wordt gebakken, vertoont scheurtjes als gevolg van ruimtegebrek.
Is de bovenkant 'korstachtig' dan is hij te heet gebakken, op de verkeerde hoogte of te lang.
Normale cake moet in de onderste helft van de oven worden gebakken bij een (voorverwarmde oven)temperatuur van 150-160 graden C. (hangt af van je oven). De bovenkant van de cake moet dus in het midden staan.
Heb je er echter een vulling in met vruchten is een temperatuur van 150 graden C. aangewezen en is de cake dan groter dan 25 cm. moet de temperatuur na een uur omlaag naar 120 graden C. Bij vruchtencake moet ook het bakpapier 5-7 cm. boven de rand v.d. vorm uitkomen, anders wordt het beslag niet voldoende beschermd tijdens de lange baktijd.

Zorg altijd dat de ingrediënten op kamertemperatuur zijn, dus niet zo uit de koelkast.
Beste verhoudingen;
150 gr. bloem, 150 gr. boter, 150 gr.suiker, 3 eieren (m=middelgroot,weegt ca. 50-60 gram), merg van ½ vanillestokje of 2 zakjes vanillesuiker OF wat geraspte schil van een citroen, snufje zout en 1 theel. bakpoeder.
Dit is voor een cakevorm van ca. 19 cm.

Heb je een vorm van ca. 28 cm. neem je 4 eieren en van alles 200 gr.

Eerst de boter met de suiker en smaakmaker + het zout ca. 5 min. zeer luchtig mixen.
Dan één voor één de eieren erdoor mixen, het volgende ei pas toevoegen als het vorige helemaal is opgenomen en je een luchtige massa in je mengkom hebt die nu licht van kleur is.
De bloem met het bakpoeder (wel eerst goed vermengen anders rijst de cake onregelmatig) door een zeef over het beslag verdelen. Door de zeef hoog te houden
wordt de cake luchtig.
Snel en luchtig erdoor spatelen (rondom, dan een gleuf in het midden en dan weer rondom scheppen en draaien met de spatel)
Doe het beslag dan in een ingevette, met bloem bestrooide vorm waarvan je de overtollig bloem uitgeschud hebt.
Laat de cake nu bakken en uitrijzen in 1 tot 1¼ uur, totdat hij goudbruin en gaar is.
Kijk goed naar je cake, het hangt beslist van je oven af en open de oven zeker niet in het eerste halfuur.
Hij is gaar als een houten prikker erin gestoken wordt en er droog weer uitkomt.
Laat hem een kwartiertje in de vorm afkoelen, stort hem op een taartrooster en laat verder afkoelen.

Zo doe ik het altijd en heb nooit een gleuf of barst in mijn cake.
amc
10 jaar geleden
Het kan ook komen omdat er teveel gist is gebruikt.