Waarom schud een kat even met haar kop voordat ze begint te eten?

Altijd voordat mijn kat aan haar maaltijd begint schud ze even heel snel met haar kop heen en weer. Misschien neemt ze op die manier de smaak en reuk waar. Ik vraag me af of dat echt zo is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (2)

Omdat ze een roofdier is. Als het een levend prooidier betrof, zou ze met haar kop moeten schudden om het vlees los te trekken van de prooi. Veel katten vertonen dit gedrag ook als het niet nodig is, als een overgebleven reflex.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt
bij vangst wordt gebeten, bij eten wordt doodgeschudt.
om het laatste restantje leven er nog uit te schudden.
klinkt wreed, maar is eigenlijk best wel humaan
en die reflex blijft gewoon in de kat aanwezig.