Hoe kan ik zelf groenteburgers klaarmaken?

Het liefst met courgette en wortel (en eventueel nog andere groenten).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Vega burger met zwarte bonen:

1 blik zwarte bonen (circa 425 gram)
1/2 ui, in blokjes
1 theelepel chilisaus
1/2 paprika, geel of rood (optioneel)
1/2 theelepel cayennepeper
1 ei (of ei-vervanger, indien veganistisch(
60 gram broodkruimels

Bonen goed prakken in een kom, daarna de andere ingredienten erdoor mengen.
Nu kun je er burgers van maken en bakken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier een recept voor wortelburgers (de engelse cups en ounces kun je zo omrekenen met google): http://allrecipes.com/recipe/carrot-burgers/

En hier is je courgette+wortel burger: http://bethsjourney.com/new-recipe-zucchini-burgers/

Verdere recepten zijn makkelijk te vinden via google, zoekterm 'vegetarian burger' (eventueel met voorkeursgroente erbij)
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kunnen deze burgers ook in de oven op bakpapier (dus zonder vet) gebakken worden?
Ritsuka
11 jaar geleden
geen idee, dat staat er in het recept niet bij.
maar je kunt ze prima bakken in kokosolie hoor, niks mis met gezond vet.

Andere antwoorden (2)

Zelf groenteburgers maken is niet heel lastig of tijdrovend en geeft een hoop voldoening. Serveer hem bij de aardappels (of gierst of couscous) en groente, of lekker op een broodje als hamburger.

De groentes die je gebruikt kunnen variëren. Ook is het lekker om er eens kaas doorheen te doen; geraspte kaas of stukjes mozzarella bijvoorbeeld. Gebruik altijd peulvruchten, zeker als je vaker geen vlees eet. In peulvruchten zitten veel eiwitten, calcium en foliumzuur: voedingsstoffen waar je sneller een tekort aan hebt als je geen of weinig vlees eet.

Ingrediënten (voor ongeveer 10 burgers):
500 gram groente, bijv wortel, paprika, ui, broccoli, courgette
300 gram peulvruchten zoals linzen of spliterwten
5 droge boterhammen
2 eieren
kruiden naar smaak

Snijd alle groentes fijn en kook ze indien nodig gaar. Kook ze niet te lang, een beetje beet is wel lekker. Laat ze goed uitlekken en dep ze eventueel droog met een theedoek.
Kook ook de peulvruchten. Peulvruchten die je te lang gekookt hebt en onbruikbaar zijn geworden voor bijvoorbeeld een lekkere groenteschotel kun je ook heel goed gebruiken om groenteburgers te maken.
Doe alles in een grote kom en breng op smaak met kruiden (knoflook, oregano, rozemarijn en peterselie bijvoorbeeld), kneed het samen met de in stukjes gescheurde boterham en twee eitjes door elkaar. Als het aan je vingers blijft plakken, kun je er nog wat brood bij doen.
Vorm hier burgers van en bak deze in een beetje olie.

Wat over is kun je gemakkelijk invriezen!
Amadea
11 jaar geleden
Groentenburgers met courgette, wortel en feta.

Ingrediënten
■2 grote wortelen
■1 grote courgette
■1 kleine ui
■60g fetakaas
■30g volkorenbloem (of meer, naargelang van de stevigheid van je mengsel)
■1/4 theelepel komijn
■1/4 theelepel maanzaadjes
■1 theelepel currypoeder
■1 à 2 eetlepels gehakte verse peterselie
■1 geklopt ei
■30 g boter
■2 eetlepels plantaardige olie
■zout en peper
■verse kruiden voor de garnituur

Bereiding
■Rasp de wortelen, courgette en ui met de hand of keukenrobot, en kruimel hierbij de feta.
■Meng bloem, komijn, maanzaad, curry en peterselie in een grote kom en kruid met peper en zout.
■Voeg het groentenmengsel bij de bloem en roer; voeg hierbij het geklopt ei en vermeng goed.
■Verwarm de boter en olie in een grote bakpan. Plaats hoopjes van het mengsel in de pan en druk ze plat met de rug van een eetlepel. Laat aan weerszijden 2 minuten bakken totdat ze er goudbruin uitzien. Laat ze uitdruppen op keukenpapier.
■Serveer warm of koud met de verse kruiden.