als ik iets veel eet wordt het niet meer lekker. kan dit?

Ik heb hier een raar geval maar ik ben niet alleen, want mijn broer deelt dezelfde ervaring. Vroeger lustte ik frietjes heel graag en ik at het redelijk veel(bijna 3 tot 4 keer per week). Echter begon ik deze smaak na een tijd vies te vinden. Het is zelfs zo erg geworden dat ik geen frieten meer lust. Ik vind dit heel raar. kan iemand me zeggen hoe dit komt, want dit gebeurt met verschillende smaken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ja dat kan, dan is de smaak niet speciaal meer.
Je weet zelf hopelijk ook wel dat zoveel frietjes eten niet gezond is

Het beste antwoord

Het heeft te maken met je emoties. Eten doe je namelijk met je zintuigen en na gedegen onderzoek is gebleken dat juist vet bij de meeste mensen een goed gevoel geeft! Net als suiker/zoete smaakjes , geeft vet een prettig gevoel.
Onderzoekers hebben dit uitgetest bij vrijwilligers door sondes aan te brengen die naar de maag leidden. Hierin zat ofwel een zoutoplossing ofwel een oplossing met vetzuren. Op datzelfde moment luisterden de vrijwilligers naar treurige muziek of naar neutrale muziek. Ook werd gekeken naar de emoties die op de gezichten zichtbaar waren. De resultaten werden opgemeten via een vragenlijst en een MRI scan van de hersenen.
Hieruit bleek dat; wanneer vetzuren in de maag terechtkomen, de betrokken minder gevoelig zijn voor het effect van treurige muziek. Vette voedingsmiddelen zijn dus niet persé vanwege de lekkere smaak debet aan een goede stemming.

Je hebt relatief veel frites gegeten omdat je dit lekker vond.
Door de gewenning en de minder sterke smaak van vet, wordt het minder belonend voor het gevoel om dit te eten. Jouw smaakpapillen zijn dus meer 'afgestompt' voor het proeven van die smaak. Op gegeven moment taal je er dan niet meer naar.
Emotioneel heb je er dan geen behoefte meer aan. Kan goed zijn dat je na een tijdje zonder frites ineens weer trek erin kan hebben. Kan ook zomaar gebeuren dat je er helemaal geen trek meer in krijgt. Je zintuigen bepalen dit.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is een geweldig antwoord ^^ bedankt

Andere antwoorden (1)

we kennen niet voor niets de uitdrukking: "verandering van spijs doet eten". een mens eet graag gevarieerd, anders heb je de kans da je uitgekeken raakt op een bepaalde smaak.

waarschijnlijk zul je merken dat je, als je een tijdje geen frieten hebt gegeten, er straks toch weer zin in gaat krijgen. voorlopig ben je alleen even toe aan iets anders.
AlphaLimaSierra