Zijn katten- en hondenvoer gevaarlijk/giftig voor mensen?

Het kan gebeuren dat je kind per ongeluk hondenvoer eet, of dat men op een doop/ontgroening een heel blik honden- of kattenvoer door je keel ramt. Is dit eigenlijk gevaarlijk/ongezond/giftig? Of kan dit in het geheel geen kwaad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.6K

Antwoorden (2)

Neen.

De3 wetgever stelt dat al het voedsel dat verkocht wordt geschikt moet zijn voor consumptie.

Dit betekent automatisch dat honden en kattenvoer ook door een mens gegeten kan worden,of het lekker is is vraag twee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
Geen min van mij, maar ik weet wel dat in sommige soorten kattevoer anti-oxidanten zitten die in NL niet mogen voorkomen in voedsel voor kinderen jonger dan 2.
Ik meen dat het oa om een spulletje genaamd propylgallaat ging, maar dat weet ik zo uit m'n hoofd niet zeker meer.
Rieneke1
11 jaar geleden
Even nagekeken: zowel propylgallaat als BHA mag niet in voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar zitten.
Deze rotzooi wordt, net als BHT, vaak toegevoegd aan kattenvoer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ken niet veel 2 jarigen die ontgroend worden. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik ook niet gezegd, want er staat het woordje "of" tussen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Rieneke: bedankt voor de info! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Officieel mag het niet daar het mogelijk is dat juist een kind van die leeftijd mee kan eten uit een voerbak van de dieren.
Rieneke1
11 jaar geleden
Toch zit het in heel veel kattenvoer theo.
Ik ben ethoxiquine nog vergeten, een pesticide wat voor mensen sowieso verboden is, maar voor dierenvoer toegestaan is.
Terwijl er uitstekende alternatieven zijn, zoals tocofenolen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Overigens worden deze anti-oxidanten gebruikt in brokjes, voor zover ik weet niet in natvoer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Royal Canin (hondenbrok) bevat ook BHA en BHT.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wikipedia zegt: BHA wordt verder ook gebruikt als antioxidant in onder meer diervoeding, verpakkingen van voedingsmiddelen, rubber- en petroleumproducten, en cosmetische producten. Het is wereldwijd wellicht het meest gebruikte antioxydant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allemaal bedankt voor de info, mensen :)
Nee,
Maar het is wel algemeen bekend dat je er buikpijn van kan krijgen
En er zitten ook geen belangrijken voedingsstoffen voor ons als mensen erin.
Maar giftig is het zeker niet nee.