Moeten er klonten in dr. oetker basismix voor muffins zitten ?

Veel mensen zeggen dat in muffinbeslag klonten moeten zitten, maar ik heb dr. oetker basismix voor muffins. Een vriendin zei dat er geen klonten in moeten, maar ik weet het niet zeker. Moeten er nog klonten in zitten of niet ?

Toegevoegd na 23 uur:
/ Kan je inplaats van mixen met een mixer het ook met een garde doen ? Ik heb namelijk geen mixer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Muffin beslag moet zo glad mogelijk zijn

Antwoorden (4)

Nee, daar moeten geen klonten in zitten. Als er wel klonten in het beslag komen, dan heb je, nadat je een hap van de gebakken muffin neemt, ineens een meelballetje in je mond. Dat vinden de meeste mensen niet lekker.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Nee dit hoort niet, als het blijft klonteren kan je er een halve eetlepel water in doen, en dan nog even flink doorroeren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw vriendin heeft helemaal gelijk! Muffins zijn geen cakejes maar veelmeer een soort ontbijtbroodjes, al dan niet met vruchten erdoor of hartig .
Ze moeten niet echt gevuld met klonten zijn, maar mogen best klonterig zijn.
Het makkelijke van mufins is namelijk dat je ze niet hoeft te mixen. Je mag ze zelfs eigenlijk niet mixen !
Je doet de droge ingrediënten ( bloem, suiker, bakpoeder of zuiveringszout enz)in een kom en de vloeibare (melk, karnemelk, eieren, gesmolten boter en vaak zelfs olie enz) meng je even apart samen. Vervolgens giet je het vloeibare deel bij het droge en daarna 'vouw' je alles door elkaar met een spatel of houten lepel. Zeg maar, door rustig te scheppen meng je alles met elkaar. Het mag best een beetje klonterig blijven, dat maakt niets uit. Teveel roeren of mixen maakt de muffins juist taai, dus rustig aan! Tot slot kan je er dan ook rustig vouwend je smaak aan toevoegen in de vorm van bosbessen, appel, rozijntjes, gehakte chocolade enz.
Op muffins wil je vaak ook zo'n mooie kop hebben zitten. Deze ontstaat vooral bij een mengsel van karnemelk ,waar zuiveringszout bij moet (evtl samen met bakpoeder) . Deze combi rijst erg goed.
Ook nooit lang laten staan maar meteen bakken.

Cupcakes moeten wel van luchtig glad cakebeslag zijn gemaakt. Dit zijn namelijk cakejes en worden niet zoals muffins bij het ontbijt gegeten maar meer bij de thee of koffie. Cakebeslag is luchtig en lang mixen van de boter en suiker, tot je een wit, luchtig crème mengsel hebt. Dan één voor één de eieren erbij en weer goed mixen. Je wilt namelijk lucht in het beslag brengen. Dan wordt de gezeefde bloem met bakpoeder of alleen zelfrijzend bakmeel er boven gezeefd en kort met het luchtige crèmemengsel verroert. Dit beslag moet dus wel ten allen tijde glad en luchtig zijn.
amc
11 jaar geleden
Er moeten volgens mij geen klonten in er kunnen wel stukjes chocola of fruit in zitten.