Bestaat er een appelsoort die zo rood is als die van sneeuwwitje?

De appel in de tekenfilm van sneeuwwitje is echt perfect en knalrood. Als ik een appel in de winkel koop is hij een beetje rood met geel etc.. Zijn er appelsoorten die zo mooi rood zijn als die van sneeuwwitje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je zó rood?

Antwoorden (4)

Een appel die zo rood is als in de tekenfilm van sneeuwwitje is een sterappeltje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Is wél mooi rood, maar niet zo groot als in de film van Sneeuwwitje.
In de winkel zijn maar weinig rassen verkrijgbaar, maar er zijn zeker veel rode appelsoorten te vinden in historische boomgaarden en dergelijke. Vroeger bestond de wereld uit vele kleine wereldjes met elk hun eigen appelrassen.

De huidige telers van appelrassen telen appels die aan een hele waslijst eisen moeten voldoen, en dat beperkt de keuze sterk. Belangrijkst zijn mogelijkheid tot bewaren, opbrengst in kg/ziektegevoeligheid en oogstperiode.

Ik zat nog te denken aan de rode Jonathan, maar er moeten nog tientallen appels zijn met zeer rode schil. De kleur onstaat overigens door afkoeling aan de nachtelijke hemel, die wat enzymreacties in gang zet. Daarom is de binnenkant van veel appels groenig of gelig en zijn ook de appels onder in de boom groener.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn verschillende appelrassen die rood zijn;
De Jonagold is een basisappel en hieruit zijn soorten als deJonabel , de Jonakap, de Novajo,de King Jonagold en nog meerdere hieruit helderrood.
Jonagold heeft ook meerdere donkerrode appels zoals de First Red, de Red Prince,
de Jonaprimo en nog meerdere.
De Boskoop heeft meerdere rode soorten.
De Mariri Red is een opvallend rode appel afkomstig van de Braeburn.
Elstar heeft de Red Elstar en de 'van der Grift' als rode soort, de Red heeft echter meer een grote rode blos.
Vroeger had je echt heel rode appeltjes met knapperig wit/rozig vruchtvlees. het waren zoetige appeltjes die erg klein waren. Dit waren de sterappeltjes, ideaal voor kinderen. Ze zijn nog maar zelden verkrijgbaar, maar ze waren wél mooi rood.
Ze werden ook altijd echt glanzend opgepoetst, dat kan ik me nog wel herinneren uit mijn kindertijd. Als ze groter waren geweest hadden ze nog het meest op de sprookjesappel uit 'Sneeuwwitje' geleken. In de film was hij echter groter.
Een vrij nieuw ras maar erg mooi rood is de 'Evelina'.
Kijk maar eens op deze site, daar staat hij oa. bij.
http://www.warmonderhof.nl/dnn/Bedrijven/Hofboomgaard/Appelrassen/tabid/126/language/nl-NL/Default.aspx
amc
11 jaar geleden
Amerikaanse tekenfilm, amerikaanse appel: Washington Apple.