Waarom blijft er altijd een laagje drinken over in een blikje/pakje/glas?

Je krijgt hem nooit helemaal leeg.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

vocht moleculen hebben de gewoonte om aan andere dingen te "plakken". Als een druppel groot genoeg is trekt de zwaartekracht hem naar beneden, uit je glas naar je mond. Als er nog een heel klein laagje in je glas zit en je houdt het schuin dan verdeelt het vocht zich over een grotere oppervlakte, totdat het zo verdeeld is dat er te kleine hoeveelheden over zijn. Deze blijven aan het glas plakken omdat de zwaartekracht er "te weinig vat op heeft".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aanvullend op m'n voorganger: omdat de fabrikanten niet 2% extra transportkosten voor hun rekening willen nemen door de bovenkant van blikjes en pakken zo stijf te vormen dat de inhoud er in z'n geheel uitloopt.

En dus liever, logischerwijs, het 0.01% verlies van de inhoud bij de klant laten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een glas kwik zou drinken zou je merken dat er niks achterblijft in 't glas!
Er is een bepaalde technische (schei/natuurkunde term voor, die ik me even niet kan herinneren). Misschien schiet die me later nog te binnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedoel je cohesie of adhesie misschien?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Yep, dat was 'm!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cohesie
Water is adhesief, kwik niet. Daarom zal bij een glas water de boel beter blijven plakken en bij kwik niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hmm ik denk dat mijn vorige uitleg niet exact klopt :).
Wel heeft 't met adhesie en cohesie te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het fijne weet ik er ook niet van, maar ik dacht dat je dat woord bedoelde in ieder geval.
Cappilaire werking. De oppervlaktespanning van bepaalde vloeistoffen zorgt ervoor dat vocht aan zichzelf of aan andere stoffen kan blijven hechten. Door blik/glas en plastic te gebruiken als drager wordt dit vermindert..maar het is niet perfect...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De verhouding overblijvende vloeistof tov het aanpassen van een gladde wand zou de kosten teveel verhogen. Dus geen enkele producent zal zijn produkt aanpassen omwille van de laatste druppel.