Waarom lost een fijn cacaokorreltje (deeltje) niet of heel slecht op in water of melk en een groter cacaokorreltje wel?

Als ik een kopje chocolademelk wil maken en ik doe een schepje Droste poedercacao in een glas melk of water dan krijg ik één grote klont die ook nog aan mijn lepeltje blijft kleven. Als je een gekorreld cacaoproduct gebruik en ik doet een schep in een glas melk of water dan lost het wel op in de vloeistof. Je zou denken hoe fijner het poederdeeltje hoe beter het oplost, maar dus niet. Een vreemd fenomeen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Cacaopoeder (zoals dat van Droste) bevat ca. 20% vet (cacaoboter) (magere cacaopoeder bevat 10% vet). Hierdoor is cacaopoeder waterafstotend en lost dus slecht op in water: het sluit water dus uit en vormt een grote klont. Verhogen van de temperatuur en veel mechanische arbeid (flink roeren) helpt op het beter op te laten lossen.

De korrels van bijv. Benco of nesquick bevatten voornamelijk suiker en slechs een klein deel cacaopoeder. Door deze verdeling van het cacaopoeder in/door suiker (en het toevoegen van de emulgator lecithine) worden de cacao veel beter oplosbaar. Dit wort nog eens erg versterkt door het cacao/suikermengsel te laten agglomereren tot grote luchtige korrels waar het water (of melk) makkelijk in kan doordringen.

Dus een vergelijking van cacaopoeder van Doste met een poeder als nesquick is echt appels en peren.

Je kunt je cacaopoeder beter oplosbaar maken door het met (fijne) suiker voor te mengen en dan onder sterk roeren aan de melk toe te voegen.

Tenslotte: Fysisch-chemisch gesproken is cacao onoplosbaar in water. Cacaodeeltjes kunnen wel in suspensie gebracht worden maar na verloop van tijd zullen ze altijd uitzakken. Laat je zelf gemaakte chocoladedrank maar eens een uurtje staan: de meeste cacao ligt dan op de bodem. Bij bijv. Chocomel voorkomen/vertragen ze deze uitzakking door een verdikkingsmiddel (carrageen) toe te voegen die de cacao als in een soort spinnenweb gevangen houdt.
Utrecht
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Dus een vergelijking van cacaopoeder van Doste met een poeder als nesquick is echt appels en peren". Het is ook niet als een vergelijkende test bedoeld, maar ter ondersteuning van het fenomeen waarom een gekorreld poeder vaak beter oplost/suspendeert in een vloeistof dan een fijn poeder. Je hebt dit overigens niet alleen met cacaopoeder, maar ook met melkpoeder, bloem, etc. (Koopmans vlugbloem klontert niet).
Voor de rest is je antwoord zeer verhelderend.
Utrecht
14 jaar geleden
In dat geval: De gekorrelde of geagglomereerde poeders lossen beter op omdat dit poeder erg poreus is: als een soort spons. Hier kan de vloeistof beter in doordringen dan in compact poeder als bijv. melkpoeder.

Andere antwoorden (5)

Mijn ervaring is dat cacao wel oplost in heet water maar niet in melk. Als je dus chocolademelk maakt, dan maak je een mengsel van cacao en suiker, dat los je op in een klein beetje heet water, en dat kan dan worden gemengd met de melk.

Produkten waar jij het over hebt (bijvoorbeeld Nesquik) bevatten veel andere componenten. Daardoor lost het wel op in melk en water.
itsme
14 jaar geleden
In tegenstelling tot wat de vragensteller beweert, is de cacao nog steeds niet gemakkelijk oplosbaar, zeker niet in koude drank. Daarvoor bevat het poeder te veel apolaire stoffen, zoals het resterende vet. Die stoffen stoten in principe water af, en blijven daardoor gemakkelijk bij elkaar klitten. Vandaar dat je cacao het gemakkelijkst eerst tot een egaal papje maakt, waarbij de cacao verdeeld is over een kleine hoeveelheid warm water of warme melk. De onderlinge verbindingen verbreek je daarbij. Daarna kun je het verdunnen tot een [choco]drank.
Er is ook oplosbare cacao. Daaraan is een emulgator toegevoegd, die de cacaodeeltjes uit elkaar houdt.
AWM
14 jaar geleden
Ik denk dat men een hulpmiddel gebruikt.
Een fijn korrelig product wat niet oplost.
Dit gebruikt men om daar een laagje cacao omheen te laten hechten, zodat je niet klonterende cacao korrels krijgt, zoiets als een pinda met een laagje chocolade.
Alleen is in dit gevel de pinda een heel klein korreltje.

Bij een klein korreltje merk je dit wel, maar bij een grotere korrel gaat dit effect verloren zodat je hier niet op let, of dat het hier gewoon niet opvallend is.

Je zou kunnen kijken op de lijst ingredienten op de verpakking of je daar wat wijzer van wordt.

Anders gewoon even de fabrikant bellen of mailen, staat vast wel op de verpakking, heb je ook direct antwoord.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gekorrelde cacaoprodukten zijn al opgelost geweest en daarna gevriesdroogd waardoor de korreltjes zijn ontstaan,dit is dus geen pure cacao wat de oplosbaarheid te goede komt. De pure cacao bevat vet en dat stoot vloeistoffen in principe af en dat is bij de korrelproducten niet meer zo omdat het vet daaruit al grotendeels is afgebroken door de eerdere oplossing van de cacao bij de produktie.Verder is het aandeel cacao naturlijk ook kleiner in de korrels. Kleine deeltjes die vochtig worden hebben de neiging om aan elkaar te plakken waardoor de klont ontstaat,dit kun je voorkomen door eerst de melk in de pan te doen en daar geleidelijk de cacao onder voortdurend roeren aan toe te voegen waardoor de cacao zich direkt verzadigd en dus niet meer aan elkaar kan kleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het met het volgende heeft te maken:in poeder wordt iets toegevoegd dat het zowel in het fabriek als in de verpakking niet gaat klonteren.
Net als bij nieuwe handdoeken. Deze nemen ook niet goed water op als al een keertje gewassen handdoeken.er wordt iets toegevoegd zodat ze in het fabriek niet gaan kleven en niet zo erg stoffig wordt ivm brandgevaar.ik denk dat het met een soortgelijke reden heeft te maken.