Waarom heet een uitsmijter "uitsmijter"?

Ik bedoel dus dat gerecht van eieren met ham en brood...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Een hele goede vraag en verdomd moeilijk iets over te vinden op het internet.
Het enige dat nog enigszins houvast biedt is de Engelse Wikipedia:

"The Dutch name of this fried egg dish probably refers more to the fact that it is quickly made ("thrown out of the kitchen" so to speak) than that it has any connection to the similarly named doorman."

Dus, het zo snel gemaakt worden, dat het de keuken uitgeflikkerd kan worden. Uitgesmeten.
Daar houd ik het dan maar op.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het heeft te maken dat het lijkt op een bord die de conducteur van een trein gebruikt als teken dat de trein kan vertrekken .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Noemen ze dat geen spiegelei ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is hetzelfde principe..alleen zonder de "ham-toevoeging" geloof ik...
óók weer zo'n woord trouwens..spiegel-ei...
maar dat mag iemand anders een keer vragen..
Het Woordenboek der Nederlandsche Taal geeft twee mogelijke verklaringen van deze naam:

De bet. -ontwikkeling is niet geheel duidelijk. SCHRÖDER, V. Aalm. t. Z. verklaart deze door te stellen dat de eieren snel uit de pan geworpen worden. VERSCHUEREN [1940 ᬶ] meent dat degene die in een Amsterdamsch café uitgesmeten wordt het genoemde gerecht veel nuttigt. Mog. is ook te denken aan het eten van een uitsmijter even voor sluitingstijd v. e. café, dus even voordat men er uit gesmeten wordt.

(RJ)