Kan een uitbater van een cafetaria zeggen dat hij alleen sigaretten verkoopt in combinatie met een consumptie? Deze 'cafetaria' zit op een station.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Het is wat merkwaardig maar hij kan dat mits hij de eigenaar is of die bevoegdheid van de eigenaar heeft gekregen.

Een cafetaria is geen openbare gelegenheid dus de eigenaar/zijn vertegenwoordiger heeft het recht de 'regels van het huis' vast te stellen. Hij moet deze natuurlijk wel kenbaar maken (bijv. met een bordje).

Vergelijk het eens met het gebruik maken van het toilet in een horecagelegenheid. Zo'n toilet is ook geen openbare gelegenheid en soms mogen alleen 'betalende gasten' gebruik maken van die voorziening. Of met een terras van een horecagelegenheid, dan zie je soms ook 'consumptie verplicht'.
11 jaar geleden
Ja dit is mogelijk, hij verdient slechts 5 tot 10 cent op een pakje sigaretten. Niet de moeite waard dus. Overigens vind ik het wel apart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Dat ie er weinig op verdient is juridisch gezien geen reden om verkoop te weigeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zeg ik ook niet. Wil daarmee aanduiden wat de reden kan zijn dat hij het alleen icm een consumptie verkoopt.