Kloppen de voedingswaardentabellen op producten?

Ik las dat het niet verplicht is om een voedingswaardetabel op een product te zetten. Maar als een producent er voor kiest om dit wel te doen, moet het dan kloppen? Zo ja, welke instantie controleert dit in Nederland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het klopt wat je gehoord hebt: een fabrikant is nu nog steeds niet verplicht om een voedingswaarde tabel te bezigen op het etiket, maar dat wordt straks wel verplicht.
In ieder geval, zowel in de huidige als in de toekomstige situatie, moeten de gegevens in de tabel wel kloppen, en de toegestane foutmarge is 10%. De manier waarop deze waarden worden bepaald is overigens zelden door middel van een daadwerkelijke analyse, meestal wordt deze informatie ingeschat met behulp van tabellen waarop de voedingswaarde van de meest gangbare grondstoffen verzameld zijn. Als je de samenstelling van je product weet, dan kan je redelijk eenvoudig de voedingswaarde inschatten, en dat is vaak accuraat genoeg.
De controle op etikettering van levensmiddelen is een taak van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)

De complete informatie kan je lezen in de Verordening (EG) 1069/2011, maar dat is erg uitgebreid, zie de link voor een uitleg over de nieuwe regels.
Overigens, er zijn gevallen waarbij niet verplicht is om de voedingswaarde tabel te plaatsen (b.v. te kleine etiketten, water, azijn...)