Je zegt het goed: *meestal* zitten er 2 pinda's in een dop, maar je hebt ook doppen waarin 3 of zelfs 4 pinda's in kunnen zitten.

Waarom? Heel simpel: omdat de pindaplant zo geëvolueerd is, dat de pinda's die onder de grond groeien meestal met z'n 2'en zitten in een dop.
De reden waarom de plant zo is geëvolueerd moet je uiteraard niet zoeken in een bewuste keuze die de plant heeft gemaakt, maar in het evolutionaire proces, dat door natuurlijke selectie wordt bepaald.
Ik probeer het met een voorbeeld te illustreren.

Stel: je had je in een verre verleden 3 voorouders van de huidige pindaplant. De ene had meestal 3 pinda's per dop, de andere 2, en de andere 1.
- De plant met 3 pinda's per dop werd erg geliefd door de vogels en wilde zwijnen, omdat ze meer voedsel konden halen uit elk doop die ze uit konden graven. Hierdoor werd deze plant snel opgegeten, kon zich niet voortplanten, en stierf uit.
- De plant met 1 pinda per dop was ook geen succes, omdat hoewel de plant minder vaak werd opgegeten, moest de plant veel energie gebruiken om elk afzonderlijk pinda van een dop te voorzien. Dus ook deze plant stierf uit.
- De variant met 2 pinda's per dop was een perfecte balans tussen de twee: niet te vaak opgegeten, geen verspilde energie in heel veel doppen. Dus deze kon zich succesvol voortplanten, en dat is de variant die wij nu vinden: met 2 pinda's per dop.

Voor de goede orde: dit heb ik ter plaatse verzonnen. Of de voorkeur van de dieren, of de energie die de aanmaak van een dop kost, de reden is waardoor de plant die 2 pinda's per dop heeft, succesvoller is geweest, weet ik niet. Ik kan ook 101 andere redenen verzinnen, maar het staat vast dat er een natuurlijk selectie proces ervoor gezorgd heeft dat deze plant nu dominant is.

En het kan uiteraard ook zo zijn dat de mens, uit alle soorten pindaplanten die er zijn (met 1, 2, 3 of 16 pinda's per dop), precies die ene variant heeft uitgekozen om plantages te maken en een succesvol product ervan te maken, die het lekkerste smaakt, minder vaatbaar is voor ziektes, en het makkelijkste te pellen is met automatische machines, en dat is toevallig de variant met 2 pinda's per dop. En zo denkt iedereen dat de pinda's meestal met z'n 2'en in een dop zitten, terwijl in de natuur het toch anders gaat.
In feite, zie ik vaak op mijn werk dat pinda's voor diervoeder veel onregelmatiger zijn: 1, 2, 3 of zelfs 4 pinda's per dop is heel gebruikelijk. Logisch: dieren zijn minder kieskeurig.