Kan je allergisch reageren op een product van een dier, die een allergeen heeft gegeten (zie uitleg)?

Soms komen er van die vreemde vragen in me op, dan kan ik ze net zo goed stellen.
Stel je bent allergisch voor sesamzaad. Een kip eet dat, en legt een ei. Of, een koe eet dat en wordt gemolken. (En zo meer voorbeelden). Is er dan een kans dat het allergeen in het product terecht komt, waardoor de allergische persoon hierop allergisch reageert?

Ik weet dat de allergenen eiwitten zijn, maar ik weet niet hoe dat in een lichaam wordt verwerkt en of het totaal wordt afgebroken, of dat je het nog (deels) kan terugvinden in een product.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje voor de +jes! Ik ben er vooral benieuwd naar omdat ik zelf wat allergieën heb (sommige anafylaxie).
Ik dacht als je ineens een keer reageert op een kippenei, wat ook een veelvoorkomend allergeen is, of je dan ipv allergisch te zijn voor kippenei, misschien je al bekende allergeen hebt binnengekregen.

Antwoorden (2)

nee dat lijkt mij niet anders zou je ook ziek kunnen worden van een glas melk
een koe eet het gras waar eerst een andere koe zijn behoefte heeft gedaan dus ik denk dat alles van dat in het lichaam van het beest afgebroken wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, als je allergisch bent voor een bepaalde stof en die komt onveranderd via de voedselketen bij jou op je bord, dan reageer je. Ben je er normaal niet allergisch voor, dan zul je er ook géén last van ondervinden. Allergenen zoals bv sulfamiden bestaan uit twee verschillende stoffen, één ervan is voldoende om je te laten reageren als het de gevaarlijke voor jou is.
Een eerste aanval van allergie is gewoonlijk niet zo erg maar je gevoeligheid voor de stof neemt toe en kan reeds levensbedreigend worden vanaf de derde aanval ( bv een bijensteek).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm, wat is nu eigenlijk je antwoord?
Als je eens kijkt naar het voorbeeld van mijn vraag, is je antwoord dan ja of nee?
Inderdaad, anafylaxie is levensbedreigend.