hoe maak je edik

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat moet een paar maanden rijpen en gisten ,kan je beter kopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Edik is azijn. Dat wordt gemaakt van alcohol of wijn.

Het beste antwoord

Edik is een lichtzure vloeistof met een verfijnde smaak. De zuurgraad ligt meestal onder de 4 % en mag daarom geen azijn genoemd worden. de zuurgraad van azijn schommelt tussen de 5 en 12 % , is hij minder zuur, dan wordt hij 'edik' genoemd. Azijnen waaraan fruit wordt toegevoegd moeten echter minimaal 5,2% azijnzuur bevatten.
Azijn wordt met behulp van bacteriën gemaakt van iets waar alcohol inzit of ontstaat,
dat is het principe. Door azijnbacteriën te laten reageren met wijn, appelsap, cider, sherry verzuurt zo'n vloeistof en ontstaat de azijn.

Er zijn vele soorten van edik met als basis bijv. fruit of kruiden.
Er zijn een vele smaken op de markt en de ediks worden veelal ambachtelijk gemaakt en zijn daarom ook niet in de supermarkt verkrijgbaar.
Ze worden gemaakt door verse kruiden, specerijen, groenten of fruit te trekken in met wijn verzachte natuurazijn. Meestal worden ediks bereid uit wijn, maar je kunt ook bier gebruiken of vruchtensappen. Door die in slecht sluitende vaatjes te laten gisten (verzuren) na toevoeging van vruchten en plantdelen, op een warme plaats of in de zon. Er moet dan in elk geval zuurstof bijkomen. De bacteriën gaan dood nadat ze de suikers hebben omgezet en dan wordt de edik gefilterd, gepasteuriseerd en in een fles gevuld waarin de edik gaat rijpen.
Het is een kwestie van experimenteren met smaken, een vaste receptuur bestaat niet hiervoor. Zo zal je zien dat wanneer je witte wijn neemt met kruiden om een soort kruidenazijn te maken, dan zal het naar niets smaken. Daar komt dan het uitproberen met bijv. port, sherry of dessertwijnen als basis te gebruiken.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe stel je de zuurgraad vast van azijn of edik ? Ik zie vaak dat zuurgraad ( Ph ) en percentage door elkaar gebruikt worden. Kortom, hoe weet je zeker dat je edik hebt en geen azijn ?