Welke sauzen bestaan er zoal met zo weinig mogelijk vet- en koolhydraten?

Hallo,

ik ben op zoek naar een alternatief voor ketchup, looksaus, curry en andere lekkere sauzen, maar het moet strikt vet- en koolhydraatarm zijn (de hoeveelheid aan eiwitten maakt niet zoveel uit).

Sinds kort ben ik begonnen met sporten (kracht- en bodybuilding) en aangezien ik 's avonds (laat) na de training nog honger heb eet ik meestal ofwel platte kaas (kwark) ofwel tonijn (naturel) omdat deze producten eiwitrijk en spier-opbouwend zijn.

Maar ik krijg deze producten niet binnen omdat ze nogal droog zijn en niet zo lekker smaken, daarom zou ik er ketchup, looksaus, curry of whatever aan willen toevoegen maar dan krijg ik onnodig veel koolhydraten (suiker) en vetten binnen die ik 's avonds niet meer wil :|

Daarom vroeg ik mij af of er eventueel lekkere sauzen/siropen of iets dergelijks bestaan waar totaal geen (of ten minste zo weinig mogelijk) koolhydraten en vetten in zitten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
niks mis met gezonde vetten binnenkrijgen.
Ik doe in mijn kwark vaak een beetje fruit, of ongezouten noten. Erg lekker, en gezond.
Ritsuka
11 jaar geleden
tonijn gebruik ik persoonlijk altijd in een gerecht als salade of iets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka, thanks voor je mening maar ik eet al genoeg vetten overdag, daarom zoek ik uitsluitend iets met zo weinig mogelijk vet- en koolhydraten.
Ritsuka
11 jaar geleden
ok, dat wist ik niet. daarom plaatste ik het ook als reactie :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga met kruiden experimenteren. Die maken een wereld van verschil
Ritsuka
11 jaar geleden
hele goede suggestie trouwens, zo snel niet aan gedacht. Kaneel in de kwark!
Ritsuka
11 jaar geleden
of een klein beetje rauwe cacao poeder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rauwe cacaopoeder en wat zoetstof ga ik eens proberen bij mijn kwark :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sauzen zonder vet en koolhydraten. Cool. Ik denk dat je je perceptie van vooral vetten beter kunt bijstellen.

Antwoorden (5)

Je kunt knoflooksaus mengen met magere yoghurt. De saus wordt dan iets frisser van smaak. Over het algemeen bevatten de rode of doorzichtige sausen minder calorieen. Of mosterd daar zit volgens mij ook niet veel vet in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt potjes kopen met poeder waarmee je tzatziki saus kan maken. Die kun je mengen met (magere) yoghurt en misschien nog kleine stukjes komkommer bij doen. Ik vind dit heerlijk als vervanger voor anderen sauzen! Ik vind het vooral erg lekker bij vlees en patatjes! Zeker het proberen waard. :) Je hebt ook helemaal niet veel poeder nodig. Nog minder dan een theelepel voor een redelijk grote kom met saus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met 1 bakje Biogarde (magere kwark) kan je allerlei lekkere sausjes maken.
Prak er eens een puntje Danablu door, 1 beetje mosterd en mierikswortel voor de 'pit'.
Allerlei tuinkruidjes kunnen erdoor, peterselie, bieslook, bosui bijv.
Op smaak afmaken met citroensap, zout, peper en natuurlijk kan er ook knoflook door.
Een handig basis-dipsausje; 100 gr. magere kwark of -yoghurt, 1 eetl. magere slasaus
(5% olie), evtl. 1 scheutje halfvolle melk, zout, peper (een beetje Worcestershiresaus, citroensap, sherry).
Hiermee kan je variëren;
1 lepel kerrie,evtl. gesnipperde ui en appel( moet dan wel citroensap bij tegen het bruin worden v.d. appel)voor een kerriesausje.
1-2 eetl. tomatenpuree en citroensap, peterselie voor een tomatensausje.
Maak een keuze uit; peterselie, bieslook, selderij, lavas, basilicum, kervel, dragon enz.
voor een kruidensausje. Ze kunnen zowel vers als gedroogd zijn.
Doe er 1-2 tenen uitgeperste knoflook door voor een knoflooksausje.
gesnipperde ui voor een uiensausje,
paprikapoeder voor een paprikasausje,
grove mosterd door het basissausje met naar smaak citroensap en evtl. gesnipperde zilverui of augurk geeft ook een fris sausje. Is trouwens ook lekker met kipfilet, mandarijn, appel, rijst of maïs en blokjes kaas. Geeft een lekker slaatje.
amc
11 jaar geleden
sausjes zonder vet is moeilijk te vinden ,maar zelf maken op kwark/yoghurt basis met
0 procent vet kan wel ,door er knoflook aan toe te voegen ,of verse kruiden ,maar ook vruchten kan lekker zijn en weinig of geen koolhydraten .heb een lijst gevonden met een tabel waar de meeste koolhydraten in zit ,misschien kan dat je ook wat helpen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze bestaan niet, in elke saus zit vet en zitten koolhydraten.
Wel kan je ze zelf maken en daardoor dit zoveel mogelijk beperken als je wil.

Voor een rode saus:

Ui zeer fijn gesneden
3 á 4 tomaten liefst tros of andere smakelijke tomaat. Klein gesneden
knoflook
selderie of peterselie
beetje ketjup en
chilipeper (poeder)
druppel stevia

Doe alles bij elkaar in een pannetje en breng het al roerende aan de kook.
Laat het 5 a 10 min heel zachtig sudderen.
Vervolgens de saus aflaten koelen.
Gaat heel snel in de gootsteen. Beetje koudwater in laten lapen en pan er in zetten. zo nu en dan roeren om af te laten koelen.
Zet tot gebruik in de koelkast.