Wat is het verschil tussen olijfolie uit Italie, Spanje, Turkije en Griekenland?

Kan je bijv. Griekse olijfolie gebruiken voor het maken van pesto?
En welke land produceert het beste olijfolie in het algemeen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Zijn er ook mensen die (goede) olijfolie rechtstreeks van de boer zelf kopen of bestellen?
Site's en adresjes zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

De verschillen tussen Spaanse, Griekse en Italiaanse olijfolie (en ook uit andere landen aan de Middellandse Zee of zelfs nog verder weg) zijn afhankelijk van een aantaal factoren:
- Ras van de olijfboom, dat is net zoals met de druiven om wijn te maken.
- Klimaat, soort grond, hoogte... dat zijn hele belangrijke factoren. Dezelfde boom geeft een andere soort olie in de heuvels van Toscane, de Griekse vlakte of in het binnenland van Andalusië.
- Extractie van de olie: het moment en de manier van persen, en ook of de olie gewonnen wordt met alleen persen, of ook met oplosmiddel (in de regel met hexaan) heeft enorm veel invloed op de smaak.

Als vuistregel, hoe droger het klimaat, en hoe lager de temperatuur (dat hangt vaak samen met de hoogte mee) hoe minder snel de olijven zullen rijpen, hoe sterker de smaak, en beter het rendement in olie. Vandaar dat de Griekse olijven uit laag gelegen gebieden zeer geschikt zijn om op te eten: omdat ze minder uitgesproken van smaak zijn, en iets minder olie bevatten (het is ook een aparte ras dan de olijven voor olie)

De ware experts vinden de Spaanse olijfolie de beste. Dat blijkt ook uit allerlei professionele tests. Met name kleine ambachtelijke producties van specifieke, autochtone rassen uit hoog gelegen gebieden in het binnenland van Spanje (de regio´s Aragón, Andalusië of Catalonië) zijn superverfijnd van smaak en aroma. Deze soorten olie zijn erg duur, maar de kleine producties kunnen besteld worden ter plaatse, maar ook via delicatessenzaken, of soms via Internet.
Het grappige is dat met name de Italiaanse olijfolie vaak bekend staat als "de beste", terwijl in feite Italië de grootste importeur is van Spaanse, Griekse en Afrikaanse olie. De Italianen kunnen ook erg goede olijfolie maken (ik heb een ooit onvergetelijke proeverij meegemaakt in Toscane), maar ze zijn nog beter in het promoten van hun producten: het loont dus voor de Spaanse en Griekse producenten om hun productie aan Italiaanse bedrijven te verkopen, die straks geëxporteerd worden als Italiaans tegen hele hoge prijzen.

Dus mijn advies: als je geen échte fijnproever bent, de gemiddelde "extra virgen" (=olie van koude persing, eerste extractie, en binnen strikte organoleptische parameters) is een prima betaalbare optie, maar let op met "te goedkope" olie.
Voor gourmets, raad ik je aan om Internet door te zoeken (je kan heel wat vinden), of tijdens de vakanties een bezoek aan de boer te brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja, de pesto!
Voor de keuze van een olijfolie om je pesto te maken, of een saus, of om te bakken, is het land van oorsprong niet van belang, dat is puur een kwestie van smaak. Ik zou kiezen voor een variant extra rijk aan smaak, een echte zware, smaakvolle olie, donker van kleur.
Wel belangrijk om te weten is dat de extra virgen olie van de beste kwaliteit vaak niet gefilterd is. Dat is prima voor de smaak, maar de "onzuiverheden" kunnen snel verbranden tijdens het bakken, en dat is zonde van de olie, want dan gaat het bitter smaken. Om te bakken kan je beter een gangbare olijfolie gebruiken, of anders (mijn optie) een goede extra virgen die wél gefilterd is. Deze olie gaat enorm lang mee, en geeft een superlekkere smaak aan al je gerechten.

Andere antwoorden (4)

Olijfolie moet in nederland voldoen aan bepaalde richtlijnen... Een heel simpele bijvoorbeeld, er moet zowiezo x% olijven gebruikt zijn voor de bereiding. Dus wat dat betreft zijn de olie's vergelijkbaar. Het verschil zal hem waarschijnlijk in de details zijn. Bijvoorbeeld de smaak, misschien de viscositeit, kookpunt en andere eigenschappen. Maar die verschillen zullen niet erg groot zijn. Dus als je niet te kieskeurig bent, kun je gerust griekse olijfolie gebruiken voor een spaanse salami. Tenzij je kerst viert met Gordon Ramsay natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet zo zeer een kwestie van uit welk land de olijfolie komt, maar van welk olijvenras hij is gemaakt. Net als met druiven, zijn er vele rassen, die elk een aparte smaak geven. Je kunt dus niet van slechter of beter spreken. Behalve het ras is de persing heel belangrijk. De eerste - koude - persing (kneuzing), brengt de smaak en het karakter van de olijf het best tot uiting. Hoe meer de olijf geperst wordt, hoe minder de smaak (en kwaliteit) wordt. Want er komt dan ook grote hitte bij kijken, die de smaak beïnvloedt de chemische samenstelling verandert.
En natuurlijk kan je Griekse olijfolie gebruiken voor pesto.

Er is een Nederlander die in Catalonië (Spanje) wijn en olijfolie produceert.
Een heel bevlogen man, en een harde werker. Ik volg zijn blog al jaren: http://www.terrapersonas.blogspot.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elk land beweert dat hun olie de beste is. Qua kwaliteit is Spaanse olie superieur ( dat was in de klassieke oudheid al zo!) en hele olijven uit Griekenland winnen het op punten.
Maar in ons land maakt het eigenlijk niets uit.
Ik koop in elk vakantieland een paar blikken olie en doe daar echt alles mee. Ik bak mijn oliebollen zelfs in olijfolie en of die nu in Italië komt of uit Spanje....
Soms heb ik een super duur flesje en dat gebruik ik dan maar voor een salade.
Ik heb de indruk dat kookschrijvers erg moeilijk doen, heel belangrijk...Maar als ik Spaanse of Italiaanse huisvrouwen naar hun olie vraag, beginnen ze altijd te lachen. Ze zeggen altijd: ga maar naar de supermarkt en koop het goedkoopste blik van 3 liter.....Dus dat doe ik en ik moet zeggen: geweldig, en voor een prikkie. Alleen de olijfolie van de Aldi is even goedkoop ( en trouwens heel goed met een aangenaam hanteerbare plastic fles). Scheelt een hoop handbagage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beste olijfolie komt uit Griekenland Kreta en je vind niet in grote maar wel in beperkt voorraad zo weet je dat geen toevoeging heeft.
Een goede webshop met extra vierge olijfolie uit Kreta is
https://www.olijfolieenhoning.nl/product/2649685/premium-griekse-extra-vierge-olijfolie-700ml