Worden voedselfabrieken ook gekeurd op hygiëne??

Waar ik heel benieuwd naar ben, is of de gebruikte machines voor alle voeding wel goed schoongemaakt worden. Zo'n grote machine kan toch nooit helemaal van binnen schoongemaakt worden? Vieze gedachte...Worden voedselfabrieken ook gekeurd op hygiëne???

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2011/afleveringen/19-05-2011

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Natuurlijk wordt dat gedaan, en het wordt ook regelmatig getest.

Het is zelfs nog beter, dit soort machines wordt speciaal ontworpen op goed kunnen reinigen, dwz, geen rare dode hoeken en plekjes en er wordt meestal speciaal staal gebruikt dat gladder is zodat er zo min mogelijk van de voedselresten achterblijft.

Testen of iets goed is gereinigd is helemaal niet zo ingewikkeld, je neemt een monster van het laatste spoelwater en test dat op aanwezigheid van bijv de voedingsstof die erin is geweest maar ook op het niveau van bacterieen en schimmels.

Dat laatste kan nooit helemaal 0 zijn maar er zijn wel degelijk eisen aan.
Die eisen zijn zo vastgesteld dat als je onder de norm blijft mensen er in principe niet ziek van kunnen worden.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, ik kan mijn antwoord nu weghalen. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit antwoord geeft geen vraag of fabrieken ook gekeurd
worden op hygiene.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet compleet, maar wel juist.
Natuurlijk. In Nederland is dat heel goed geregeld.
Voedsel moet aan allerlei kwaliteitseisen voldoen. Zo moeten fabrikanten sinds 1993 vooraf toestemming van de overheid krijgen om een nieuw voedingsmiddel op de markt te brengen. Om de voedselveiligheid nationaal en internationaal te garanderen, gelden er regels.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voeding/voedselveiligheid

Maar ook op Europees niveau zit dat wel goed: Hygiënepakket
Een aantal Europese verordeningen over veilige (hygiënische) productie van levensmiddelen en diervoeders vormen samen het Hygiënepakket. Het doel is de voedselproductie veiliger en voor iedereen doorzichtiger te maken.

Een van de instanties die daarop toe ziet is de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Maar dat is een overheidsorganisatie en ook daar
wordt flink bezuinigd.
Het is dus niet zo dat de NVWA al die fabrieken regelmatig gaat bezoeken.
Zij zorgen wel voor regelgeving, erkenning van bedrijven en opvolgen van klachten.

In het Regulier Overleg Warenwet (ROW) overlegt het Rijk met ondernemers- en consumentenorganisaties, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en product- en bedrijfschappen over de regels voor voedselveiligheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard.
En er zijn meerdere controles mogelijk door diverse instanties.

Een levensmiddelenbedrijf heeft de wettelijke verplichting om de hygiëne zelf te regelen, en zelfs ook om te verifiëren of de schoonmaakprocedures doeltreffend zijn geweest. Dat kan op verschillende manieren, afhankelijk van wat voor machine of materiaal betreft. Zo wordt b.v. een afvoerput visueel gecheckt en kan je een "swab" nemen om te controleren welke bacteriën daarin nog zitten. Een tafel of een snijmachine kan je testen ook met een swab, maar ook testen of de desinfectiemiddel voldoende afgespoeld is (immers, het betreft toxische middelen die het voedsel kunnen verontreinigen) Buizen (denk b.v. aan alle pijpen in een melkfabriek) worden met CIP-techniek gereinigd (=Cleaning In Place), dus zonder te demonteren, gewoon door reinigende en desinfecterende vloeistoffen te laten circuleren.
Er zijn dus heel veel methodes.
Daarnaast moeten de machines, oppervlakken, apparatuur enz. aan strenge eisen voldoen wat betreft ontwerp, gebruikte materialen, enz. Ook dat is wettelijk geregeld.
Samenvattend: een machine moet schoon zijn, schoon te maken zijn, en dat moet te verifiëren zijn.
De frequentie van schoonmaken mag een bedrijf zelf bepalen, maar het moet aantoonbaar voldoende zijn.

Daarnaast kan een fabrikant kiezen om zijn werkwijze en apparatuur door een externe partij laten certificeren. Dat is géén wettelijke verplichting, maar de grootste fabrikanten beschikken bijna allemaal over zo'n certificaat. Er zijn verschillende internationale certificerende instellingen (BVQi, Lloyd's, SGS, IsaCert...) en héél veel certificaten die een bedrijf kan behalen (BRC, HACCP, IFS, ISO9001, ISO22000, GMP+...)
De controles beperken zich tot 1-2 bezoeken per jaar, in de vorm van een audit, waarna het certificaat verstrekt, dan wel verlengd wordt. Het intrekken van een certificaat gebeurt bijna nooit.

Last but not least, heb je de controles van de NVWA. De NVWA controleert risicogericht of een bedrijf zijn werk goed doet, en handhaaft ook op een aangepaste manier: "hard waar het moet, zacht waar het kan". Mede vanwege de vele bezuinigingen bij de NVWA mag een goed bedrijf niet meer dan één controle per jaar verwachten (soms zelfs minder), terwijl een slecht presterend bedrijf kan zelfs dagelijks bezocht worden, maar in dit geval zal heel snel een sluiting volgen.

Ik weet écht ALLES over dit onderwerp, maar beperk me tot je vraag. Voor extra info check ff de link.