Kan ik de lunch vervangen voor fruit?

Ik wil een paar kilo afvallen en wat gezonder gaan eten. S'morgens ontbijt ik (3 bruine broodjes met kaas of vleeswaren) en s'middags eet ik meestel 4 bruine broodjes. Nu wil ik de lunch volledig vervangen door alleen maar fruit te eten. Is dat gezond of krijg ik dan te weinig binnen en zal ik flauwtjes worden en krijg ik te weinig binnen. Of moet ik gewoon minder brood eten en fruit ernaast eten. Wat kan ik het best doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.8K

Het beste antwoord

Zou ik niet doen. Met fruit eten krijg je vooral een flinke stoot suiker en vocht binnen, en een klein beetje vezels.
Het beste kun je proberen meer eiwitten en vetten toe te voegen aan je eten, dat vult veel beter.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat meer fruit eten is wel goed, maar ik zou eerder proberen meer groente en eiwitten te eten.
Wat ik zelf vaak doe bij de lunch is bakjes van huis meenemen met groente. Ene keer is het sla, andere keer sperzieboontjes of tomaten of paprika. (vaak is het groente die over is van de avond ervoor)
Ik eet dus allerlei groente met de lunch, vaak als een soort salade, met iets van pijnboompitjes, nootjes, een avocado, een eitje, wat kip of tonijn, of bonen etc erbij.
Genoeg keuze!

Dan heb je dus vezels (groente), eiwitten (kip, tonijn, bonen of ei), en gezonde vetten (noten, avocado).
Je bent gezond bezig en je hebt een lunch die veel beter vult dan een paar boterhammetjes.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ontbijt van 3 boterhammen is wel goed. Wat ik zelf ook lekker vind is een kom muesli (ongezoet) met volle yoghurt of kwark nemen. Dan heb je weer die mix van gezonde koolhydraten, eiwitten en vetten die goed vult.
Je kunt het nog op smaak brengen met wat nootjes en/of vers fruit.

Wat eet je als tussendoortjes?

En als avondeten liefst bord als volgt: 1/2 groente, 1/4 vlees en 1/4 aardappelen/pasta/rijst.
Zo min mogelijk sausjes, en liefst verser producten gebruiken (geen pakjes en zakjes).

Geen toetje gelijk na het eten, maar eerst eten laten zakken. later op de avond iets nemen is prima. Ik ben een fan van rond half 9 een klein bakje Griekse yoghurt met walnoten en een klein beetje honing te eten, heerlijk!
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de tips. Tussendoortjes neem ik bijna niet, ik eet 3 stevige maaltijden en dat is het. Alleen drink ik s'avonds graag een wijntje en daar stop ik nu ook mee. Dat zal al zeker voor een kilo minder zorgen denk ik. +
Ritsuka
11 jaar geleden
stoppen met dingen als wijn drinken, koekjes en snoepjes eten, frisdranken en vruchtensappen kan al zo 2-3 kilo schelen op jaarbasis! Je kunt proberen iets meer tussendoortjes in te voegen. Wel gezonde uiteraard, maar dat overbrugt de tijd tussen de maaltijden iets makkelijker. Dan kunnen de maaltijden eventueel ook wat kleiner. Ik denk dat als je stopt met wijn (bewaar het voor speciale gelegenheden), iets minder brood gaat eten en meer eiwitten en groente gaat eten, dat je dan al een heel eind komt.
Wel even geduld hebben, want het gewicht gaat er waarschijnlijk langzaam af.
Die laatste paar kilo's zijn altijd lastig, maar je bent al goed op weg :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor al je goede tips!

Andere antwoorden (5)

Of dat heel verstandig is betwijfel ik. Niet alleen omdat je dan misschien snel flauw wordt omdat je minder binnenkrijgt, maar in fruit zit meer suiker dan je denkt en je kunt zelfs aankomen van teveel fruit eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja, dat kan natuurlijk ook nog. Dank voor je antwoord
Geheel vervangen zou niet handig zijn. Misschien wat minder op je bord maar daar naast nog fruit zou een optie zijn. In ieder geval raad ik af om het geheel te vervangen aangezien je dan te weinig voedingsstoffen binnen zult krijgen.
Ik hoop dat dit iets heeft geholpen en veel succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank +
Je eet best veel brood. Neem 's morgens en 's middags een broodje minder dan eet je nog steeds tamelijk veel brood maar dat zal allicht helpen.
6-8 boterhammen is voldoende per dag en een broodje is toch al gauw 2 boterhammen.

Fruit heb je nodig voor je vitamines en mineralen.

Als je minder brood eet, krijg je ook minder boter/margarine en minder beleg naar binnen dus dat scheelt ook weer.

Mocht je toch flauw worden neem dan een soepstengel of een klein stukje magere kaas of drink wat magere bouillon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de tip
Ritsuka
11 jaar geleden
als je je flauw gaat voelen is dat een teken dat je lichaam te weinig voedinsstoffen binnenkrijgt. Dat los je niet zomaar op met een beetje soep drinken.
het beste kan je gewoon gezond eten en daarnaast veel sporten. je moet meer verbranden dan je binnenkrijgt om af te kunnen vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik eet volgens mij al gezond, en sport ook al veel dus dat is het probleem niet. Wil alleen nog even extra 5 kilo kwijt.
Ritsuka
11 jaar geleden
is het nodig om die laatste paar kilo af te vallen? Of wil je voor je gevoel op een bepaald getal zitten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja die paar kilo is nodig om voor mij het ideale gewicht te hebben.
Omdat je 's morgens al veel brood eet (let op met kaas, vet! ga liever voor magere vleesware) kun je jouw lunch best door fruit vervangen, let op dat je niet elke keer een appel pakt, maar ook eens een peer, kersen, banaan, etc. Je kunt je lunch ook vervangen door groente, zoals wortel (rauw), komkommer, tomaat, paprika, etc. Blijf erop letten dat je niet te veel van hetzelfde eet, dan val je niet af en kun je zelfs aankomen....

Tip: bananen bevatten vrij veel vruchtsuikers, eet er niet meer dan 2 per week als je wat kilootjes wilt verliezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de tips +