Als je een dubbele hoeveelheid koekjes bakt, dus dubbele hoeveelheden, en je bakt de koekjes bij dezelfde temperatuur, moeten ze er dan langer in?

Ik heb vanmiddag koekjes gebakken met mijn moeder en we hebben overal een dubbele hoeveelheid van genomen zodat we 2x zoveel koekjes kregen, we hadden toen de discussie of ze dan ook langer in de oven moesten, omdat er meer energie nodig is aangezien er meer koekjes gebakken moeten worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wie had er nu gelijk?

Antwoorden (2)

Nee, dat hoeft niet. De oven zal in het begin misschien iets meer warmte verliezen, maar daardoor zal de thermostaat gewoon weer iets eerder inschakelen. De totale bakduur blijft gelijk.

Wanneer je iets in de magnetron opwarmt, dan heb je wel vaak de dubbele duur nodig als de hoeveelheid verdubbelt. Maar bij een gewone (hetelucht)oven dus niet.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei - tabblad beetje lang open gehad....
Je bent me nét (15 minuten) voor :lol:
Nee ; in een oven maakt dat niet uit. Er liggen allemaal koekjes in dezelfde temperatuur, dus moeten ze allemaal even lang garen, of het nu één koekje is of 100. Zou je de koekjes twee keer zo groot / dik maken, dan duurde het WEL langer.

Ook in een magnetron, waar heel anders verwarmd wordt, betekent 'meer ingrediënten' ook een langere kooktijd. Maar in een oven geldt dat beslist niet.

Als de oven goed is voorverwarmd, zal die bij HEEL koud deeg zo uit de koelkast wel een iets hardere 'tik' krijgen (meer afkoelen) dan met éen plaat koekjes, en de deur is ook wat langer open, maar op het eindresultaat zijn die verschillen minimaal. Zal hooguit een minuutje schelen. Maar zéker niet twee keer zo lang - tenzij je zwarte koekjes wilt natuurlijk. Ook wat het meer aan energie kost is te verwaarlozen ; 90 % van de warmte van de oven komt uiteindelijk toch in je keuken terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed uitleg Marleen, maar hele verkeerde cijfers helaas!!!
Het rendement van een doorsnee heteluchtoven is veel hoger dan je denkt: tussen 40 en 80% afhankelijk van model. In een combimagnetron kan zelfs tot 90% van de energie omgezet worden in warmte die uiteindelijk in je product terecht komt. Bron: rapport SenterNovem 2007
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar daarNA, als je de oven open doet en het spul laat afkoelen, kun je er nog uitstekend je keuken mee verwarmen ;)
Ik zei dan ook : uitéindelijk. Dat betekent natuurlijk niet dat die warmte niet (eerst) nuttig gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha
Ja, verwarmen... en aromatiseren!