waar kan ik blik inleveren, waar `statie geld`op staat?

heb frisdrank uit een blikje, daar staat op `ca cash refund, me hi 5 dollarcent, het gaat om grijze blikjes van het merk tropical met kokosmelk (verkrijgbaar bij jumbo, in deventer in iedergeval) ik drink daar veel van, is net als een blikje cola met zo lipje om uit te drinken, het blikje zelf is ook steviger dan een gewone blikje cola, is ook niet zomaar kapot te krijgen, maar goed, waar kan ik deze blikjes dan nog inleveren?
(ik weet niet zo goed onder welke categorie deze vraag valt, milieu of eten en drinken, sorry als ik em in de verkeerde categorie heb gezet)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Wij hebben geen dollarcenten en geen statiegeld op blik. Die zin betreft blijkbaar Amerikaanse supermarkten. In Nederland gaat blik gewoon in het restafval. Je kunt met een blikopener de boven- en onderzijde eraf draaien. Dan kan je het middenstuk gemakkelijk plat trappen, en vervolgens de afgedraaide ronde stukken ertussen schuiven. Dan neemt het bijna geen ruimte meer in in de afvalzak, en de vuilnisman kan zich niet aan de scherpe randjes bezeren.
Amadea
11 jaar geleden
Ben het eens met de eerste 2 zinnen maar de rest over de blikopener is natuurlijk klinkklare onzin.

De Amerikaanse statiegeldblikjes zul je alleen in Amerika kunnen verzilveren ( misschien in een winkel op de Amerikaanse ambassade :) ?)
Net als je Duitse kleine frisdrankflesjes ook niet in Nederlandse supermarkten terug kunt brengen.

Waar heb je die blikjes vandaan?
Heb je ze gekocht?
in een winkel?
zo ja dan kun je ze daar terugbrengen mits je daar de statiegeld betaalt hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Amerika in de staat Californië (vandaar de letters CA op het blikje) krijg je 5 Dollarcent terug als je de lege blikjes inlevert. Voor andere staten van Amerika geldt dat niet.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook niet in Nederland.