Zonder de eieren te breken is te controleren of ze vers zijn. Giet een liter water in een hoge kan en voeg veertig gram keukenzout toe. En leg het ei hierin. - een ei van een à twee dagen, zakt languit naar de bodem - een ei van drie weken oud, gaat op de punt staan - een ei van circa zes weken oud gaat 'hangen'. - een ei dat blijft drijven kan beter niet meer worden gegeten. Bij het ouder worden verliest het ei namelijk vocht. Dit vocht wordt vervangen door gas. Hierdoor drijft het ei. Hoe ouder een ei des te hoger drijft het ei in het water, Een oud ei is ook te herkennen door het te schudden, doordat de luchtkamer bij het ouder worden steeds groter wordt, gaat de inhoud bij het schudden klotsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
perfect antwoord. +! als ik mocht plussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje

Andere antwoorden (2)

Ja, door hem in een glas water te laten zakken. Het drijfvermogen bepaalt de versheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vul een glas met water en laat daarin je ei zakken. Als het ei vers is, blijft het dwars op de bodem liggen. Hoe meer het ei omgekeerd gaat 'staan', dus met de stompe kant omhoog komt, hoe ouder het ei is. Een ei dat gaat drijven en los komt van de bodem heeft zijn beste tijd wel gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan 'm in een glas water gooien.
als hij blijft drijven zou ik 'm niet meer eten.