welke kruiden kan ik gebruiken in een preischotel om het iets pittiger te maken?

in mijn preischotel zit nu prei, krieltjes, hamblokjes, creme fraiche, mosterd, geraspte kaas, zout en peper.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha, ook de Allerhande van vorige maand gelezen? Ik eet vanavond exact hetzelfde. Eet smakelijk!

Het beste antwoord

Wat je vooral niet mag vergeten in een schotel met prei is oregano, gedroogd of vers maakt niet uit.
Dit maakt de schotel niet pittiger maar lift de smaak van de schotel.
Mijn voorstel van toe te voegen kruiden en specerijen:
Peper - witte, zwarte, groene en roze verkrijgbaar in de handel als mengeling.
Cayennepeper
Muskaatnoot
Oregano
Kruidnagel (oppassen want heeft een zeer sterke smaak)
Tijm (gedroogd en in poedervorm)
Laurier (in poedervorm)
Citroenmelisse (enkele blaadjes)
Salie (1 tot 2 blaadjes)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ga zeker volgende keer wat van deze kruiden gebruiken, maar moet bekennen, dat de tweede dag de schotel lekkerder smaakte. juist de combinatie creme fraiche en mosterd doet het goed. bedankt voor het meedenken. oh ja het is inderdaad een recept uit alle handen

Andere antwoorden (7)

Meer peper natuurlijk, maar bij deze smaken zou je ook prima wat scherpere mosterd aan de saus kunnen toevoegen of - als je ECHT van pittig houdt, mij is het te heet, mierikswortel.
Naast of in plaats van de prei zou je ook lente-uitjes kunnen gebruiken ; ook die zijn nadrukkelijk pittiger dan de vrij zachte prei.
En natuurlijk oudere kaas ; die heeft veel meer pit dan erg jonge kaas. Hij maakt de schotel wel zouter, dus in de rest van de saus geen zout meer gebuiken. Hetzelfde gedlt voor het vervangen van de (gekookte?) ham door rauwe ham. Meer smaak, meer pit, maar ook meer zout/ Een deel vevangen zou een optie kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent welkom hoor ;)
Je moet er van houden maar persoonlijk vind ik chilipeper/chilipoeder vaak erg lekker over prei- ovenschotels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mosterd vergeten , en daarvoor in de plaats currypoeder nemen.Lekker pittig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan cayennepeper gebruiken en niet te vergeten nootmuskaat dat past zo lekker bij prei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt in je preischotel en andere hartige gerechten prima mosterzaad gebruiken lekker pittig, verder kun je laurierblad, kruidnagel, gemalen gember, en zwarte peper gebruiken die heeft een pittigere smaak dan witte peper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gewoon een maggiblokje, altijd goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lekker is ook om boursin te nemen ipv. crème fraîche.

Als kruiderij bij jouw versie, zou ik zelf 'hot curry' nemen.

Als het fijngesneden ringetjes prei zijn die je even aanfruit, kan een zakje voorgeweekte boemboe nasi kruiden-groentemix bij de prei meegefruit ook heel lekker kruidig smaken.
amc