Ja, dat is behoorlijk onverstandig. Al is het maat omdat je in die ene maaltijd vermoedelijk nooit je benodigde ongeveer 2000 calorieen binnen kunt krijgen - wat toch al snel een hele tweepersoons vette ovenschotel is.

Bovendien verloopt 's nachts je spijsvertering langzamer, zodat je dar klachten aan kunt krijgen en het je slaap kan verstoren. Zeker na zo'n copieus maal.

De mens is eigenlijk - net als de meeste zoogdieren (met uitzondering van roofdieren) erop ingesteld de hele dag door kleine hoeveelheden te eten. Niet zo veel als grazers, maar ook niet zo weinig als katten. De beroemde 'drie maaltijden per dag' (en af en toe een tussendoortje) zijn een min of meer cultureel gegroeid verschijnsel dat we niet voor niets eigenlijk over de hele wereld zien ; het sluit aan bij onze natuurlijk voedselbehoefte, en maakt van eten een sociale aangelegenheid.

Natuurlijk kan het voorkomen dat je een dag weinig tijd hebt om te eten ; zorg dan in elk geval voor een groot, stevig, uitgebreid ontbijt dat alle voedingsstoffen bevat (dus zuivel, granen, groente of fruit en vet) en snack in de loop van de dag wat tussendoor.

Slechts één keer per dag eten gooit je spijsverting in de war, en geeft je lichaam het signaal dat het crisis is. Daar zijn we gelukkig vrij goed tegen bestand, want je lichaam gaat onmiddelijk over tot een efficientere voedselopname - waardoor je uiteindelijk minder gaat verspillen en dus ondanks de verminderde voedselopname, toe zult nemen in gewicht. Tenzij je ZO weinig eet dat het lichaam het echt niet meer aan kan, en definitie schade oploopt.

Dus een KEERTJE maar één maaltijd eten ga je niet dood aan, maar als je er een gewoonte van maakt, ben je goed verkeerd bezig. Je pleegt dan feitelijk roofbouw op je lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja tuurlijk.
Je lichaam verbrandt de hele dag door energie en heeft dus de hele dag voedingsstoffen nodig.
Neem 's morgens een voedzaam ontbijt.

Als je naar Parijs gaat rijden met de auto ga je ook éérst tanken, niet pas als je daar bent? Logisch toch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, drie tot zes eetmomenten op een dag heeft een mens nodig, anders werken veel lichaamsfuncties beduidend minder

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je toch een keer per dag wil eten , neem dan een flink, voedzaam ontbijt.
Als je wilt gaan slapen herinnert je lichaam je er dan wel aan dat nog wat extra voedsel erg gewaardeerd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dit is heel slecht.
Na een ontbijtje gaat je stofwisseling optimaal werken. Dit zou dus in dit geval pas rond de avond uren zijn.
Bovendien krijgt je lichaam relatief weinig voedingsstoffen binnen waardoor je lichaam zoveel mogelijk stoffen opslaat als reserves.
Ook springt je lichaam over dit een "zuinige" modes waardoor er minder voedingsstoffen naar bijvoorbeeld je hersenen gaan wat duizeligheid kan veroorzaken bij inspanning
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
of je eet véél te weinig en op één moment véél te veel, of je eet veel te weinig en op één moment ook nog te weinig.
hoe je het ook wendt of keert: het is niet goed en te weinig.

als je niet "kunt" ontbijten en/of lunchen, moet je je daar toe zetten, dat betekent "dwingen". je maag heeft iets nodig om de dag mee te beginnen, om je lichaam te helpen de dag te starten.

bedenk iets eetbaars dat je niet vies vindt of waar je minder moeite mee hebt.

de mogelijkheden voor het ontbijt zijn bijvoorbeeld:

boterham/pap/fruit/yoghurt/ontbijtkoek
als je problemen hebt met een zwaar ontbijt, kun je een banaan eten. als je na een tijdje denkt, oké dat valt wel mee, kun je er een beetje yoghurt bij doen.

lunch: zelfde als ontbijt + soepje/soepje met boterham

diner: warm eten, heb je kennelijk geen probleem mee, of je eet iets anders, maar je eet in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet perse. Meestal eten mensen minder als ze alleen s'avonds eten. Maar dat geldt ook als ze s'morgens of s'middags alleen eten.
Het is vaak wel gezelliger om samen s'avonds te eten.
En dan eten mensen vaak meer.