Het z.g lekkerbekje waar komt die vandaan ?

Het gebakken visje op de markt ( heerlijk )
Is het uit de zee ?
Of is het kweekvis ?

Durf het de visboer niet te vragen,omdat ik dan misschien
geen vis meer krijg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je durft een handelaar niet te vragen waar hij zijn waar vandaan haalt? Hoe kom je erbij? Iedereen mag toch weten waar zijn eten vandaan komt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij ook. En de visboer zal heus niet weigeren je zijn vis te verkopen (is inkomsten) omdat jij niet weet of het kweek of zee is.

Het beste antwoord

Het is een naam voor vis, in vismeel gewenteld en gebakken in olie... Het is een reclamejongensuitvinding en het heeft niets met lekkerbekjes te maken, maar alles met een reclamecampagne die ooit geslaagd is geweest en sindsdien noemt men vis op deze wijze voor menselijke consumptie klaargemaakt aldus... Dus gewoon afspraak van of opgelegd door reclamejongens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ze zwemmen inderdaad in de zee, en vormen één van de vele bedreigde vissoorten. Samen met de rolmops dan, die met zijn stokjes makkelijk blijft haken in de zo gehate sleepnetten.
AWM
14 jaar geleden
Vroeger werd voor lekkerbekjes wijting en kabeljauw gebruikt. In Nederland was wijting altijd 'vis voor de poes', een goedkope vissoort. Men heeft daarom gezocht naar een lekkere wijze om dit vetarme visje een nieuw imago te geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zo is het lekkerbekje ontstaan. De lekkerbek is een hele toepasselijke naam voor deze vis die zich voedt met garnalen, een delicatesse uit de zee.

Tegenwoordig wordt er voor lekkerbekjes gebruikgemaakt van diverse andere goedkopere soorten vis, omdat wijting en kabeljauw te duur zijn geworden door overbevissing. De jonge wijting wordt vaak als bijvangst gevangen als te kleine vis. Meer en meer wordt daarom voor een lekkerbekje de vissoort Pangasius gebruikt. Veel vishandels geven niet aan welke vissoort ze gebruiken voor lekkerbekjes, speciaaltjes of kibbeling. Er is een groot verschil tussen zeevis (heek, wijting etc.) en zoetwatervis (Pangasius). Niet alleen in prijs maar vooral ook in smaak. Om zeker te stellen dat men geen gekweekte zoetwatervis krijgt is het zaak om vooraf naar de vissoort te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lekkerbekje is gebakken vis. De visfilets worden eerst door een beslag van melk, water, meel en kruiden (meestal zout en wat dille) gehaald. Daarna worden de filets gefrituurd. Lekkerbekjes worden meestal gegeten met remoulade- of ravigottesaus.

Vroeger werd voor lekkerbekjes wijting en kabeljauw gebruikt. In Nederland was wijting altijd 'vis voor de poes', een goedkope vissoort. Men heeft daarom gezocht naar een lekkere wijze om dit vetarme visje een nieuw imago te geven. Zo is het lekkerbekje ontstaan. De lekkerbek is een hele toepasselijke naam voor deze vis die zich voedt met garnalen, een delicatesse uit de zee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekkerbekjes worden van verschillende soorten vis gemaakt. Ik zou het gewoon vragen als ik jou was, ik vroeg een keer wat voor soort het was en toen zij de visboer dat het beest ergens bij Afrika was gevangen (een heek als ik me niet vergis). Vroeger werden lekkerbekjes ook van wijting gebakken (wijting is ook een lekker visje, maar wordt om onnaspeurlijke reden tegenwoordig vooral aan katten gevoerd). De visboer wil toch nog steeds vis aan mij verkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lekkerbekje is gepaneerde, gefrituurde vis. Van oorsprong was dat vooral kabeljauw, maar tegenwoordig vooral heek, wijting en soms pangasius.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Pluseen;

Dat het lekkerbekje van oorsprong van zeevis werd gemaakt zal je inmiddels wel duidelijk zijn. Als jouw visboer niet bereid is op een oprechte vraag een eerlijk antwoord te geven en je geen vis meer te leveren zou voor mij reden genoeg zijn om een andere visboer te gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lekkerbekje kan van verschillende vis soorten gemaakt worden.
Kabeljauw Koolvis ect.
Het lekkerbekje is alleen zodanig zorgvuldig gefileerd dat er geen graten inzitten.