Waarom zit er (bijna) altijd een goudkleurig kartonnetje onder in een pakje gerookte zalm?

Dit viel me vandaag op. Ik vraag me af waarom er (bijna) altijd een goud gekleurd kartonnetje als soort van "bordje" onder de gerookte zalm zit.

Op het plaatje is dit ook te zien.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Ten eerste omdat het "verkoopt". De producent wil gerookte zalm als een uxe product laten ervaren, en plaats het daarom in een verpakking met een luxe kleur.
Dat zie je vaak met veel andere producten. De typische "luxe kleuren" zijn goud, zwart, bordeaux...
Vergelijk de gangbare producten van je supermarkt met de luxe varianten die je vindt rond kerst, enz. Vaak is het exact dezelfde inhoud, maar dan met meer verpakkingsmateriaal en in andere kleuren.

Maar er is ook een tweede reden, die niet zo zeer met de kleur, maar met het materiaal te maken heeft.
Voor bederfelijke producten die toch een tijdje houdbaar moeten blijven (zoals b.v. gerookte zalm) wordt altijd gebruik gemaakt van een niet poreuze materiaal dat geen vocht of vet absorbeert, en dat is makkelijk haalbaar met zo'n schaaltje. Het materiaal van het schaaltje bestaat uit een zeer dunne laag metaal (dat zorgt voor de glans en de kleur) en een tweede laag polyethyleen, die zorgt (samen met de laag metaal) voor een ondoordringbare, gladde oppervlakte.
Als het materiaal ondoordringbaar is, dan behoudt zijn vocht en vet (anders zou het doordringen) en kunnen de bacteriën zich iets moeilijker vermenigvuldigen. Dat heb je niet met een poreus materiaal. Denk b.v. aan een normale vleesschaal: daar heb je een materiaal dat juist vocht absorbeert, maar dat kan omdat zo'n schaal slechts enkele dagen houdbaar is, en niet een par weken zoals gerookte zalm of paling.

Het probleem met de schalen in Griekenland had te maken met schalen die in de fabriek gebruikt werden vor een hlaffabrikaat, niet de schalen die de consument krijgt met het product. Het betrof recycleerbare schalen die té poreus waren, en dus niet goed te ontsmetten waren. Althans, dat is wat de woordvoerder van Foppen gisteren op de radio verklaarde...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is tot nu toe volgens mij het beste en meeste complete antwoord +

Andere antwoorden (2)

Zalm is een relatief duur product.
Daarom wordt het net wat mooier verpakt, ten teken dat je een 'luxe' product koopt.
Bovendien ziet de zalm er natuurlijk net wat lekkerder uit als het in zo'n mooi gouden bakje ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goude verpakking is tegen bacteriën! Speciaal gemaakt daarvoor ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daar zat de zich snel vermeerderende bacterie in bij de zalm bij ah, net in het nieuws! in het mooie bakje...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar dat was een productiefout, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen productiefout maar poreuze schalen die niet goed schoongemaakt konden worden.