Vanwege diabetes wil ik overgaan op vloeibare Stevia: waar moet ik op letten bij aankoop? Zie uitleg.

Stevia schijnt verkocht te worden in vele "hoedanigheden", ook aangevuld met andere stoffen die koolhydraten (calorieën) bevatten. Vanwege diabetes wil ik dat dus niet.
Waar moet ik op letten, om koolhydraatvrije stevia vloeibaar te kunnen kopen?
Zijn er onderzoekgegevens bekend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

https://www.stevija.nl/Stevia-en-gezondheid/

Interessante site!

http://www.steviazoetstof.org/stevija/

Ook een uitleg over de samenstelling en waar je op moet letten bij koop.
Als je kijkt naar de bestanddelen van de vloeibare variant van de webshop van de site, zit het wel goed.
De 'vloeibaar naturel' bevat water, steviolglycosiden en plantaardige glycerine.
https://www.stevija.nl/Verkooppunten/

Ook misschien handig is deze site;

http://www.steviaforyou.com/content/index.php/stevira-vloeibaar

Hier kan je een klein flesje van 25 ml. kopen voor weinig geld. Heb je in elk geval geen duur flesje gekocht als je het toch niet lekker vindt want het is echt een smaakje waar je aan moet wennen. Dit flesje is vrij van alcohol,suiker,lactose,fructose, maltose en synthetische toevoegingen. Er staat ook bij; zonder bittere bijsmaak. Het schijnt dat 1-2 druppeltjes al ruim voldoende zijn voor 1 kop thee. Je moet met heel weinig beginnen, als het bitter wordt heb je al te veel gebruikt.

In elk geval moet je erop letten dat de ingrediënten natuurlijk zijn en dat je geen Natrena- of Canderel stevia neemt, want dat is met bulktoevoegingen, zoals maltodextrine en dat moet je mijden als diabetes.
Stevia werkt goed op de suikerspiegel en heeft ook geen calorieën.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Ik heb gelezen, dat het percentage stevia belangrijk is. Weet jij daar wat van?
amc
11 jaar geleden
De zoetmakende bestanddelen van de steviaplant zijn de steviolglycosiden. Deze zijn op te delen in;
Stevioside,
Rebaudioside A,
RebaudiosideB,
Rebaudioside C,
Dulcoside A,
Rubusoside en Steviolbioside.
De 2 belangrijkste Steviolglycosiden zijn stevioside en rebaudioside A (Reb.A) Stevioside komt het meest voor in de plant, Reb.A iets minder.
Reb A. is het zoete bestanddeel dat het meest gebruikt wordt voor de productie van zoetstof.
De hoeveelheid Reb.A in een product wordt aangegeven in een percentage vanaf (over het algemeen)40% tot > 95 %. Hoe hoger het percentage Reb. A, hoe zuiverder en zoeter het steviaextract is. Reb. A is krachtiger dan Stevioside en heeft geen bijsmaak. Het bittere smaakje wordt namelijk veroorzaakt door de Stevioside. Deze bijsmaak wordt vaak minder gemaakt door zuren toe te voegen zoals appelzuur, citroenzuur enz. Het is dus belangrijk om te letten op het percentage Reb. A
of Stevioside. het beste is om producten met een hoog percentage van minstens 95 % te kopen.
Ik zou zeker adviseren om alleen die producten te kopen waarop percentages vermeld staan. Wil je ermee bakken/koken, is het beter om een product te kiezen met veel stevioside. Dit is beter hittebestendig dan Reb.A.
Wil je het als zoetstof in thee, koffie enz. kan je beter kiezen voor een hoog percentage Rebaudioside A.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Superrrrrrrr!! Dank je wel! <3

Andere antwoorden (1)

ja er zijn best veel onderzoeken gedaan want anders mag het niet op de markt komen,maar als je stevia wilt gebruiken moet je wel even aan de smaak wennen ,en minder dan suiker gebruiken,want het is zoeter.dat moet je even op je eigen smaak uitvinden. stevia wordt meestal aangegeven hoeveel procent 'puur' de stevia is. aangeraden is om minimaal 90% pure stevia te gebruiken, in principe zelfs 95 of 98%. Is vaak wel duurder, maar minder bitter en bijsmaak.je koopt ze het beste in een reform huis ,want de stevia uit de supermarkten zit daar zitten andere toevoegingen bij

Toegevoegd na 2 minuten:
hier nog een kleine beschrijving over stevia
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!