Waarom is Stevia zoveel duurder dan andere zoetstoffen?

Een pot kost tussen de €3 en €5.
Een pot (kunstmatige)zoetstof kost €0.70(waar ik het koop)
Ik gebruik elke dag zoetstof en zoetjes,thee bijvoorbeeld krijg ik niet weg zonder zoet erin en suiker of honing gebruik ik niet.

Stevia is een natuurlijk produkt net als suiker(maar dan zonder de calorieën),ik wil het wel eens proberen.
Zal best gezonder zijn,denk ik.
Ik zie ook nergens Stevia van een huismerk(=altijd goedkoper)
Bestaat dat al?
Ik las ook al dat de hoge prijs van Stevia de verkoop tegenhoud.
Dus misschien is het al ergens goedkoper te krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Cryofiel
11 jaar geleden
Als je OVERAL stevia in gebruikt, houd dan rekening met de maximaal toegestane inname. Die is slechts 4 mg per kilo lichaamsgewicht per dag. Jij bent nogal licht, toch? Laten we (voor het gemak) zeggen dat je 40 kg weegt. Dan mag jij per dag slechts 160 mg (4x40) stevia per dag gebruiken. Als je stevia gebruikt in alles wat je eet of drinkt, kom je daar vrij makkelijk overheen. Misschien is dat ook wel veilig, maar dat is onzeker - misschien is stevia boven die hoeveelheid wel kankerverwekkend. Rekenen en oppassen, dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryofiel
Bedankt voor je reactie.
Denken ze van Stevia nou ook al dat het misschien kankerverwekkend is?
Maar dat beweren ze van alle zoetstoffen toch?
En het is nooit bewezen.
Ik weeg zeker niet meer dan 40 kilo,eerder minder.
Ik heb voor mijn rust nu afgesproken met mijn behandelaars dat ik me een paar weken niet weeg omdat het me hele dag beïnvloed en ik kan dat nu even niet aan.
Een kilo meer bijv geeft onrust in mijn hoofd en bepaald mijn hele dag en kan voor mij een reden zijn nog minder te eten en dan moet ik me de hele tijd opnieuw te wegen omdat ik dan hoop dat de weegschaal toch minder aangeeft.
Ik moet me dan ook steeds opnieuw wegen op 2 verschillende weegschalen en als ik dan teveel weeg moet ik weer iets afhalen van wat ik wel mag eten.
En dan alleen wat 'veilig' voedsel en dat is steeds minder.
Of ik moet erna extra bewegen op mijn hometrainer,zelfs als ik er de energie niet voor heb.
Ik blijf er maar mee bezig..
Cryofiel
11 jaar geleden
Ook natuurlijke stoffen kunnen kankerverwekkend zijn. De mogelijke (mogelijke, dus niet zekere) kankerverwekkendheid van stevia, of van de producten die ontstaan wanneer stevia door je spijsvertering wordt afgebroken, is de reden dat het zo lang heeft geduurd voordat stevia werd toegestaan. Het is zelfs zo dat stevia lange tijd op de lijst "verboden, want onbekend risico" stond en dat men eerst onderzoek wilde doen. Toen kwam Cargill, een wereldwijd opererende multinational. Cargill is 's werelds grootste producent van zoetstoffen. Toen Cargill een verzoek deed om stevia toe te laten, was het ineens heel snel bekeken: die toestemming kwam er. Maar de maximale dagelijkse dosis is wel tien keer zo laag als bij bijvoorbeeld aspartaam - nog steeds vanwege de onbekende risico's. -- Over jouw eetprobleem: ik weet helaas niet hoe ik je kan helpen. Ik kan alleen maar hoofdschuddend en meelijdend (sorry...) jouw teksten lezen. Wat me opvalt is dat je telkens weer vertelt dat je zo doet omdat je zo enorm graag de controle hebt, omdat je de controle niet wilt loslaten. Maar elke keer als ik jouw teksten lees, zie ik iemand die werkelijk totaal geen controle heeft. Geen enkele. Sorry dat dit misschien heel hard klinkt, maar ik zie iemand die WORDT gecontroleerd. Je bent de regie, de controle, helemaal kwijt. Je probeert dus iets te behouden dat je helemaal niet hebt. Al lang niet meer...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryofiel Je moet dus echt wel uitkijken met de hoeveelheid Stevia die je binnen krijgt?
Dan staat dat vast wel op de verpakking zeker,morgen ff kijken in de winkel.
Ik wil het toch wel proberen nu ik weet dat je er minder van nodig hebt dan gewone zoetstof. Wat die controle betreft:ik heb thuis controle over wat ik eet en vooral niet eet,in de kliniek en ziekenhuis werd die controle mij afgenomen,ik moest eten,aankomen en ik werd in de gaten gehouden,verplicht gewogen enz.
Ik heb daar echt een rot tijd gehad.
Het is vreselijk als je anorexia hebt,dat die controle je wordt afgenomen.
Maar wat jij erover zegt klopt wel hoor,dat zeiden ze in de kliniek ook.
Dat ik eigenlijk geen controle heb omdat het 'moet' en ik eigenlijk geen keus heb omdat ik er niet mee kan stoppen.
Ik snap wel dat ik hopeloos overkom maar anorexia is niet iets wat snel op te lossen is.
En dat het meestal jaren duurt voordat je weer een beetje normaal eet.
Ik mocht in het ziekenhuis en in die kliniek trouwens geen zoetstoffen gebruiken,het werd zelfs van me afgepakt.
Het zou laxerend werken.
Nou ja,daar wil ik me zelf niet druk om maken.
Cryofiel
11 jaar geleden
Tja, wat heet, moet je uitkijken? Er zijn nog steeds twijfels over de mogelijke gevaren van stevia bij meer gebruik dan die paar milligram per dag. Dat zijn dus *twijfels*. Het is niet zeker dat je dan gevaar loopt, maar het is ook niet zeker dat je dan nog steeds veilig bezig bent. Je zou twee keer de toegestane hoeveelheid kunnen nemen. Wie weet heb je geluk, en blijkt over een paar jaar uit onderzoek dat ook die hoeveelheid nog steeds veilig is. Maar je kunt net zo goed pech hebben. Dan blijkt over een paar jaar dat die hoeveelheid een sterk verhoogd risico op kanker of andere ziekten geeft. De vraag is dus: wil je dat risico nemen? -- Tja, die controle. Je hebt controle over wat je eet. Maar je hebt geen controle over de dwang om je calorieën te tellen. Ik zat laatst met iemand te eten die een dieet volgt om af te vallen. We zaten in een restaurant. Zij "zondigde" op dat moment tegen haar dieet. Maar dat vond ze totaal niet erg: het was geen dwang, het was geen plicht. Dat etentje zorgde ervoor dat ze een dag of drie zou achterlopen op schema. Daar zat ze echt niet mee. Het was gezellig, en gut, dan zou ze bij wijze van spreken op 18 april op haar streefgewicht zitten, in plaats van op de geplande 15 april. Maakt dat uit? Nee, vond ze. Ze zou er dan ook de volgende dagen absoluut geen rekening mee houden dat ze nu had "gezondigd". Geen extra streng dieetdagje, geen extra uren sporten - nee, gewoon doorgaan met haar dieet, net zoals ze ook zou hebben gedaan als ze niet in het restaurant had gegeten. Kijk, dat is vrijheid.

Het beste antwoord

http://allesoverstevia.blogspot.nl/

Kijk eens op deze site voor uitgebreide info over stevia!

Mijn broer (shiatsu therapeut) gebruikt het als sinds jaren en importeerde het al toen het nog verboden was. Hij werd er door zijn leermeester op gewezen die zelf dokter in shiatsu was. Gezondheid en 'natuurlijk staan' dan ook hoog in het vaandel bij deze mensen. Hij zei dan ook altijd dat de machtige suikerindustrie hier een dikke vinger in de pap had en inmiddels is dat wel gebleken!

Stevia is een plantje en uit een plantje zoetstof halen, kost tijd en geld. Omdat de zoetkracht 1 op 250 is betekent dat een hoeveelheid suiker vervangen door stevia, 250 keer zo sterk is. Je hebt er dus heel weinig van nodig.
De Stevia in zijn puurste vorm is dan ook duur en zal dat ook altijd wel blijven. Vooral omdat niet alle plantjes dezelfde hoeveelheid zoetstof bevatten.

Om het toegankelijker te maken wordt het dus aangelengd met andere stoffen die, hoewel niet schadelijk, de stof dus meer bijsmaak geven waardoor deze stoffen het in de meeste gevallen bitterder in nasmaak zullen maken.
De smaak van stevia houdt het midden tussen zoethout en een mintachtige nasmaak die wel fris overkomt maar die lichtjes bitter overkomt. Althans naar mijn smaakbeleving.

Hoe duurder de pot, hoe beter deze dus is omdat die puurder in stevia aandeel is.
Inmiddels is en ook een soort kristalpoeder van te krijgen, tabletjes, vloeibaar en wordt het steeds meer toegepast in bijv. tandpasta (geen bacterieën) en zelfs Cola heeft het ontdekt als gezondere light drank.
amc
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik vind het eerlijk gezegd nogal twijfelachtig wanneer "therapeuten" verboden stoffen gebruiken. In dit ene geval is het toevallig goedgegaan, omdat achteraf (!!!) gelukkig bleek dat het met het risico wel meeviel. Maar dat was vooraf nog niet bekend! Waar dat toe kan leiden hebben we bijvoorbeeld in België gezien, waar tientallen mensen zijn overleden nadat ze het zwaar giftige, maar puur natuurlijke, pijpbloem hadden gebruikt. Andere slachtoffers die niet overleden moeten levenslang aan de nierdialyse omdat de pijpbloem hun nieren heeft vernietigd. De sterk kankerverwekkende eigenschappen van pijpbloem zorgen voor een hoog aantal kankergevallen in deze groep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Die bittere bijsmaak lijkt mij wel een nadeel,ik heb wel eens zoetjes gehad die een bitter smaakje hadden en dat was echt niet lekker.
Maar ik wil het toch wel proberen dan zie ik wel of het bevalt.
amc
11 jaar geleden
Deze leermeester was dokter in de shiatsu en in de tijd dat mijn broer hiervoor leerde was hij de enige dokter hierin.
Stevia wordt al eeuwenlang gebruikt door de indianen in Zuid-Amerika.In Japan was Stevia al heel lang uitgebreid wetenschappelijk onderzocht en volledig ingeburgerd en dat al sinds meer dan 25 jaar. In China was het toen ook een medicijn, want het bleek goed te werken tegen diabetes en niet negatief te werken op de bloeddruk, eerder positief. Hier was het dan ook al heeeeel lang in gebruik, zonder gevaar voor de gezondheid.
Inmiddels zijn ruim 200 wetenschappelijke studies verricht die de veiligheid van stevia onderschrijven.
Deze dokter is dan ook niet zomaar over één nacht ijs gegaan en mijn broer zal ook niet zomaar iets nemen zonder terdege te hebben onderzocht. ook leuk om te lezen;
http://nl.odemagazine.com/doc/0031/suiker-erbij/
Cryofiel
11 jaar geleden
Het gaat er niet om dat we NU weten dat Stevia in beperkte hoeveelheden geen kwaad kan - het gaat erom wat we TOEN wisten. TOEN was er terechte twijfel aan de veiligheid. DAAROM was Stevia toen verboden. Terecht, lijkt me. Met gezondheid ga je geen risico's nemen. Ik vind dat je bij twijfel EERST moet kijken of het veilig is, en DAN PAS besluiten dat je het spul gebruikt. Dat sommige volkeren al een tijd Stevia gebruiken is leuk, maar zegt niets over de veiligheid. Opium en cocaïne worden ook al eeuwen gebruikt, evenals tabak. Ook het levensgevaarlijke pijpbloem, waaraan al vele mensen zijn overleden, wordt al eeuwen gebruikt. Wil jij echt het verbod op opium en pijpbloem opheffen?
amc
11 jaar geleden
Helemaal met je eens wat betreft 'eerst kijken of het veilig is...' Wat denk je dat deze dokter shiatsu gedaan heeft?
In Japan was het al terdege wetenschappelijk onderzocht en daar was toen al bekend wat men nu hier eindelijk weet. Deze man was heel bekend met de geneeskunsten in China en Japan en kende de taal en de mensen. Ze waren toen al veel verder dan wij zijn. Geneeskunde staat daar nog steeds heel dicht bij de natuur. Shiatsu is dan ook veel meer dan alleen massagetechnieken!
Cryofiel
11 jaar geleden
Eigenlijk zeg je nu, dat wij gewoon alles ongezien moeten accepteren wat elders in de wereld door de lokale genezers wordt gebruikt. Ik heb een andere mening.
amc
11 jaar geleden
Dat zeg ik dus niet!! Er is wel degelijk onderzocht ;
http://www.aspartaam.nl/stevia/stevia.html Op deze site staat oa waarom stevia 'verboden' werd, ondanks dat miljoenen japanners én Brazilianen al ruim 20 jaar stevia gebruiken als een natuurlijke zoetstof. Ik gaf het al aan, hier was het uitgebreid getest. Natuurlijk moet je niet ongezien accepteren wat nooit onderzocht is en lokale genezers gebruiken als medicijn!!Hier gebruiken miljoenen aspartaam en pas nu blijkt dat dit ook schadelijke effecten heeft. Dit is bij stevia nog niet gebleken, ook al wordt het elders al lang gebruikt. Niemand kan garanderen van iets dat het nooit enig effect ergens op zal hebben. Dan geef ik toch liever de voorkeur aan een natuurlijke zoetstof dan aan een chemisch samengestelde.
Cryofiel
11 jaar geleden
Hmm, een nogal vooringenomen site noem je daar... Eerlijk gezegd geloof ik dan ook niets van hun redenatie. Volgens hun zou ik ervoor kunnen zorgen dat, noem eens wat, aardbeien verboden worden. Het enige dat ik daarvoor zou hoeven doen is goedkeuring aanvragen voor aardbeien en dan net doen alsof aardbeien een nieuw product zijn. Volgens mij werkt het zo niet. Een goedkeuringsinstantie kijkt naar de stof, en naar eventuele twijfels daarover. Indien die twijfels terecht zijn, moet er eerst onderzoek worden gedaan. Zo eenvoudig is het. Of Stevia elders wel of niet wordt gebruikt, is (gelukkig) niet van belang. Tenslotte is pijpbloem ook verboden, terwijl het toch in grote delen van de wereld werd gebruikt - zelfs hier! Pijpbloem is verboden omdat overduidelijk is dat dit plantje uitermate gevaarlijk is: het vernietigt je nieren en het heeft sterk carcinogene (kankerverwekkende) eigenschappen. Een betere achtergrond vind je op http://evmi.nl/product-ontwikkeling/efsa-keurt-stevia-goed/ , een onafhankelijke site. Wat daar dan weer niet opstaat is dat Stevia, zoals gezegd, jarenlang niet was toegestaan vanwege twijfels over de carcinogene eigenschappen, maar dat de toelating ineens supersnel voor elkaar was toen Cargill zich ermee ging bemoeien. Cargill is wereldwijd de grootste multinational in de zoetstoffenhandel... Je laatste zin begrijp ik niet. Je doet net alsof er een soort inherent verschil zou zijn tussen 'natuurlijk' enerzijds en 'chemisch' anderzijds. De bestanddelen van Stevia (onder andere diverse diosiden) zijn echt niet meer of minder 'chemisch' dan de bestanddelen van aspartaam, van suiker, of van een appel. Als je echt meent wat je in je laatste zin schrijft, zou het volgens jou geen enkel probleem zijn om het natuurlijke middel pijpbloem te gebruiken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryo: in Amerika is er al vele jaren eerder dan hier onderzoek gedaan naar Stevia en goedgekeurd. Dat onderzoek is dunnetjes overgedaan in de westerse wereld. Is natuurlijk helemaal okee.
Het werd dus niet, zoals jij zegt, elders in de wereld door lokale genezers gebruikt. In eerste instantie natuurlijk wel, maar het is al jaren geleden in Amerika goed bevonden.
Cryofiel
11 jaar geleden
Daar heb je gelijk in. Het werd jarenlang door lokale volkeren gebruikt in diverse delen van de wereld. Daarna deed Amerika onderzoek, en keurde Stevia goed voor gebruik in de USA. Enkele jaren later deed Europa wat extra onderzoek, en keurde Stevia goed voor gebruik in Europa. Het Europese onderzoek was minder uitgebreid dan het Amerikaanse, want de Europeanen konden natuurlijk handig gebruik maken van de Amerikaanse resultaten. Het enige waar we het over zouden kunnen hebben is of wij automatisch alles moeten goedkeuren dat in Amerika wordt goedgekeurd. Het automatisch goedkeuren van een willekeurig stofje lijkt me echter een slecht idee. Ook als dat stofje al jaren door sommige lokale genezers wordt toegepast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryo: je schreef
"Het enige waar we het over zouden kunnen hebben is of wij automatisch alles moeten goedkeuren dat in Amerika wordt goedgekeurd."
Tsja, daar kan ik niks zinnigs over zeggen.
Je zou ook kunnen zeggen: waarom moet Europa alles wat in Amerika al is onderzocht nog es overdoen? Kost klauwen met geld. Maar ik ben, zoals je weet, geen wetenschapper en daar zullen wel redenen voor zijn.
Japan had ook al allerlei onderzoek gedaan naar stevia en het middel goedgekeurd. Was kennelijk ook niet voldoende voor de Amerikanen.
Maar met de jaren ontwikkelen zich andere mogelijkheden van onderzoek door kennis en inzichten, dus het lijkt me altijd zinvol om, ook na goedkeurng, te blijven kijken of voorgaande onderzoeken nog voldoen. Wat ik ervan weet is er nooit "automatisch" goedgekeurd. Dat kan geen enkel zichzelf respecterend land/werelddeel zich veroorloven vanwege de gevaren.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat eerste punt is inderdaad wat ik bedoelde: het is een afweging tussen enerzijds vertrouwen op de Amerikanen, en dus alles overnemen wat zij goedkeuren of afkeuren, en anderzijds zelf de eigen zekerheid willen hebben. Wij hebben er nu voor gekozen, eigen onderzoek te doen. Dat hoeft minder uitgebreid te zijn wanneer er elders al onderzoek is gedaan, maar de keuze is om toch eigen onderzoek te doen. Al is het maar naar de betrouwbaarheid van die eerdere onderzoeken. Een andere keuze had kunnen zijn om dat eigen onderzoek niet te doen, maar om die keuze alleen dan te maken wanneer eerder onderzoek door een vertrouwde partij is gedaan - in dit geval de Amerikanen. Beide zijn mogelijk. Ik denk zelf dat er niets mis is met de huidige opzet: een uitgebreid eigen onderzoek wanneer wij de eerste zijn die het onderzoeken; en een verkort, maar nog steeds eigen, onderzoek wanneer anderen al onderzoek hebben gedaan. Zelf onderzoeken lijkt mij namelijk nog altijd nuttig, omdat andermans onderzoek niet altijd aan onze kwaliteitsnormen voldoet. En zeker bij voedselveiligheid wil je geen risico's lopen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de uitspraak "land X heeft wetenschappelijk onderzoek gedaan", maar als je net een tikje verder kijkt blijkt dat dit "onderzoek" is gedaan door iemand die net zo "grondig" werkt als bijvoorbeeld Masuru Emoto. Op zulke "onderzoeken" zou ik mijn toelating niet graag willen baseren! Dus mijn voorkeur is: eigen onderzoek blijven doen, waar mogelijk in verkorte vorm door eerdere onderzoeken te beoordelen en mee te nemen. Als er, uit bezuinigingsoverwegingen, een beperkt aantal landen wordt aangewezen waarop we blind vertrouwen (bijvoorbeeld de USA met haar FDA), dan zou ik dat ook acceptabel vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat is dan ook meteen het wankele punt Cryo: je noemt Masaru Emoto, maar wat dacht je van Diederik Stapel, om maar es wat te noemen?
Het blinde vertrouwen blijft tóch altijd risicovol: het is en blijft mensenwerk. En zeker als leek kan je niet anders, dan hopen dat je vertrouwen terecht is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor alle info bij je antwoord&reacties!

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat je ook moet rekenen in hoe lang je er mee doet. Dat vergeten veel mensen namelijk. Stevia is véél zoeter dan suiker, dus je hebt er veel minder van nodig en dus doe je er langer mee. En het is een natuurproduct er worden geen chemicaliën gebruikt om het te maken.

"Het grote verschil zit hem in het feit dat Stevia een gecultiveerd product is. Het productieproces kost daarom meer geld."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Er is zat stevia te koop die "versneden" wordt met heel veel kunstmatige spullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ik ga denk ik toch wel Stevia proberen als je er minder van hoeft te gebruiken is het in verhouding met gewone zoetstof toch niet zo duur.
Ik gebruik veel zoetstof,echt volle eetlepels omdat ik het anders niet zoet genoeg vind dus daar wil ik eigenlijk van af.
Ik gebruik soms 6 potten zoetstof per maand,in me eentje dus,omdat ik het overal in en over doe.
Maar ik heb ook al gehoord dat mensen met een eetstoornis(zoals ik)vaak ook echt raar gaan eten.
Ik ken zelf een meisje dat elke dag rauwe champignons met mosterd erover eet.
En verder alleen thee drinkt.
Veel zoetstof gebruiken is misschien niet zo raar maar ik wil wel minderen.
Stevia is zo duur omdat het een natuurlijk product is, in tegenstelling tot zoetstof.
Er moet eerst veel in geïnvesteerd worden voordat het eindproduct er is. Denk aan agrarische bedrijven opzetten, het planten, machines, verwerking.
Daarnaast wordt het nog niet op grote schaal verbouwd, wat het ook weer duurder maakt dan massaproductie.
Zoetstoffen zijn vaak een mengsel van goedkope chemicaliën dus dat is veel goedkoper om te maken.

Stevia is nog niet zo 'ingeburgerd' wat het ook moeilijk maakt om goede prijzen vast te stellen. Wanneer de productie groter is, zijn er meer concurrenten. En dan wordt de prijs vanzelf lager. Huismerken zijn denk ik nog niet begonnen aan inkoop/verkoop van stevia omdat de productie te laag is en de prijs nog te hoog.

De bron is in het engels. Ik heb de tekst een beetje samengevat en vertaald.

Ps. wil je van de zoete toevoeging in thee af, dan begin je met zoete smaakjes met steeds minder zoete toevoeging.
Ik ben in 1 keer ermee gestopt. 4 weken minder plezier gehad aan het thee drinken maar daarna was ik gewend!!
Het is echt te doen als je maar volhoud (ik dacht echt dat ik dat niet zou kunnen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ik wil niet af van zoet in de thee hoor,ik vind het echt vies zonder iets erin.
Mijn moeder heeft wel doorgezet,die is eerst helemaal gestopt met suiker te gebruiken(we hebben het zelfs niet in huis)en zoetstoffen gebruikt ze ook niet meer.
Alleen als de koffie een beetje te sterk is 1 zoetje erin.
Maar ik doe overal zoetstof in,ook in de yoghurt,kwark en over fruit.
Ik denk wel eens dat ik een soort zoetstofverslaving heb.
Ik doe bijv. al 4 eetlepels door de yoghurt,dus dat is best veel.
Maar ik ga denk ik toch wel Stevia proberen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als de koffie te sterk is, kan ze er ook melk in doen. Zo doe ik het altijd. Of ze kan minder sterke koffie zetten.   ;-)