Hoe lang kan ik gesnipperde ui in de koelkast bewaren?

Om een klein voorraadje te hebben snipper ik graag een paar uitjes tegelijk en bewaar ze dan in de koelkast.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
39.6K

Het beste antwoord

Volgens de warenwet mag je eten 3 dagen bewaren in de koelkast. Ui als je het goed afsluit kan wel je 5 dagen bewaren (als je geen bezwaar hebt dat je hele koelkast er naar ruikt)Als de ui verkleurt of plakkerig wordt moet je het weggooien en de smaak zal na enkele dagen wel iets afnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waar staat dat in de warenwet? Ik geloof namelijk niet dat er een wet is, opgesteld door het ministerie die verbiedt om eten langer dan 3 dagen te bewaren. Ik geloof best dat dit een algemeen advies is maar waar staat het in die wet? Ik houd overigens 48 uur aan, voor alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je in een keuken werkt moet je alle voeding stickeren met datum, je mag dan aangebroken eten van 3 dagen oud in de koelkast hebben staan!Als de keuring dienst van waren komt en er staan oudere producten kun je een waarschuwing krijgen in die zin bedoel ik het met dit antwoord.
Wat je thuis doet is natuurlijk lekker aan je zelf;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, dat is HEEL wat anders dan de warenwet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En helaas nog steeds niet helemaal juist... De Keuringsdienst van Waren bestaat al 6 jaar niet meer, dat is nu de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit) Er staat NERGENS in de wet dat 3 dagen de maximale houdbaarheid is, dus zal je NOOIT van de NVWA zomaar een waarschuwing of een boete hiervoor krijgen, tenzij dit echt zo geregeld is (lees ff verder) Er staat WEL in de wet dat je de producten moet bewaren conform de instructies van de fabrikant, en daar staat vaak (inderdaad) maximaal 3 dagen na openen. Maar niet altijd. Of moet je soms een emmer sambal na 3 dagen weggooien? Natuurlijk niet! Die blijft weken of zelfs maanden goed!! Zelf gemaakt voedsel moet je inderdaad identificeren en stickeren. De algemene regel van 3 dagen komt uit de Hygiënecode voor de Horeca, en is dus alléén van toepassing bij Horeca bedrijven die gebruik maken van de code.
Als je dat niet hanteert, dan kan je wel rekenen op een maatregel van de NVWA. Thuis "mag" je voedsel bewaren zolang als je wil. De NVWA zal je nooit het recht ontnemen om jezelf te vergiffen, en in het geval van de uien, duurt het zeker één week voordat een gesnipperde ui gaat bederven.
... en zelfs dan is het maar de vraag of je daar ziek van wordt, hooguit misselijk. Verder klopt je antwoord: tussen 3 en 5 dagen moet kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit geldt ook voor de reacties. Bedankt allemaal.

Andere antwoorden (3)

Ze blijven een hele tijd goed alleen gaat de smaak na een dag al enorm achteruit. Dit proces zet zich door naarmate de ui langer in de koelkast ligt
11 jaar geleden
zou ze niet langer dan 2 dagen bewaren ze beginnen te zweten en worden dan plakkerig wel kan je ze in een zakje of doosje in de vriezer doen en er uit pulken wat je nodig hebt dan kan je ze wel 3 maanden bewaren en als je niet veel ui gebruikt doe ze dan in een bakje van ijsblokje goed inpakken en als het bevroren is in een doosje doen dan kan je elke keer een blokje gebruiken gewoon ontdooien voor salade en voor te bakken gewoon bevroren gebruiken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt gesnipperde uien een dag (of 2/3) in de koelkast bewaren. Ze zijn dan niet lekker knapperig meer.
Je kunt ze dan nog wel gebruiken voor bakken, braden enz.. maar ze zijn echt niet lekker meer in salades.

Fijn gesnipperde uien, zijn het lekkerst wanneer ze vers gesneden zijn.

Het is een klein karweitje om een ui te snijden met een goèd mes.
(dus nièt met een aardappelmesje !)

Toegevoegd na 6 minuten:
nog even een filmje erbij...

http://www.youtube.com/watch?v=-3tgNpYRq4g