Heel klein beetje rauw ei op de tafel, is dit gevaarlijk voor iemand die er met zn hand op zit en daarna weer aan andere spullen zit ?

Beetje rare vraag waarschijnlijk overdreven maar, ik had een ei gebakken en het eiwit was boven op nog een beetje rauw. Voor mijzelf geen probleem maar ik morste wat op de tafel ( ik praat over een stukje zo groot als een vinger punt. Niet veel dus heb het stukje van tafel gelikt (ja mensen doen wel eens raar haha) en er niet meer over na gedacht, maar had ik nu de tafel moeten afnemen met een doekje ivm salmonella etc (mijn man werkt weer met bejaarde, en die heeft ook aan tafel gezeten.) het is waarschijnlijk overdreven maar het laat me niet los als ik het allemaal op internet lees. Ben dus bezorgd voor de bejaarde waar mijn man is geweest.

Ik zie de tv koks eigenlijk nooit hun handen wassen na het klutsen oid met eieren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Als je nu zo langzamerhand niet zelf kotsend over de wc hangt, kun je er gerust op zijn dat je geen salmonella eitje te pakken had...

Maargoed, om antwoord te geven op je vraag:

1. Jij bakt een salmonella ei.
2. Je morst een flintertje enigszins rauw ei op tafel.
3. Je man raakt dit aan met een vingertipje.
4. Het vingertipje komt geheel intact (dus met krioelende
salmonellaatjes) aan bij de bejaarde in kwestie..
5. De vingertip raakt op enigerlei wijze zodanig de
bejaarde in kwestie aan, dat deze het (inmiddels
geschuurde en hevig afgenomen petieterig beetje)
salmonella in de mond krijgt.

Bovenstaande geldt dan ook nog alleen in het geval dat je echtgenoot z'n handen niet wast voordat hij met bejaarde mensen aan de slag gaat.

Kortom: Ik zou me er maar niet druk om maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, het is erg onwaarschijnlijk dat de oude man/vrouw gevaar loopt. De incubatietijd is overigens 12-24 uur, dus als ze nu boven de WC hangt komt dat waarschijnlijk niet door een Salmonella besmetting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede aanvulling over de incubatietijd, Lucid.
Daar zat ik fout.
Tja...dan is het ook maar afwachten of de bejaarde in kwestie niet morgen dood wakker wordt....;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien komt Salmonella maar incidenteel voor mij eieren. 'Bij onderzoeken van de Keuringsdienst van Waren in 1999 is bij 0,03% tot 0,3% van de eieren een salmonellabesmetting vastgesteld.' Geen reden om je druk te maken dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ofschoon het misschien tijd wordt dat onderzoek eens te herhalen :0