Kan een rollade ontploffen oid?

Gekke vraag misschien, Maar is het uberhaupt mogelijk dat Vlees tijdens het bereiden uitelkaar spat (relatief genomen) door de kruiden vanbinnen, of iets dergelijks. het lijkt mij practies onmogelijk namenlijk. Toch hoorde ik van iemand dat de rollade enorm begon te spetteren, het leek wel vuurwerk zegt hij en de hele keuken sheen onder de spetters te zitten .De enige logische verklaring lijkt mij dat er ijskoud water op de gloeiend hete olie gegooit wordt (afblussen) jullie nog een idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je een rollade of ander groot vlees te snel vanuit de vriezer gaat braden kan het misschien gebeuren dat ijs vrijwel meteen omgezet wordt in stoom en als die stoom niet snel genoeg kan ontwijken zou het vlees kunnen scheuren, best mogelijk met een knal. En ook de olie of het vet zullen dan van zich laten horen en zijn partijtje meeblazen (don't do this at home, lijkt me).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, opzich is het mogelijk dat een deel rollade gaat spatten. Uitelkaar spatten vind ik iets te veel gezegt. Soms zit er een klein bolletje vet of vocht ingesloten in een rollade. Bij verhitting zet dit bolletje uit en aangezien het ingesloten zit zal het zoeken naar een uitweg waardoor het kan gebeuren dat dit stukje gaat spatten.

Wat je echter beschrijft in jouw vraag is denk ik iets anders. Een rollade of ieder ander stukje vlees bestaat voor een deel uit vocht. Ik denk dat de olie waarin de rollade gebakken werd te heet was en mogelijk was de rollade nog binnenin bevroren. Hierdoor krijg je inderdaad het effect van olie op water en heel veel spetters.

Dus bij het afbakken van een rollade is het het beste om een volledig ontdooide rollade te gebruiken. Boter of margarine in een pan te doen en dit verhitten op hoog vuur en uit laten bruisen, zodra dit uitgebruist is direct de rollade in de pan doen en dichtschroeien. Hierna het vuur lager draaien en verder laten stomen (volg hierbij het/een recept).

Eet smakelijk!