De grote verleidingskracht van chocolade zit blijkbaar niet enkel in de smaak, maar ook in de chemische reacties die hij doet ontstaan…

Zo bijvoorbeeld stimuleert chocolade de afscheiding van endorfines, die een aangenaam ijl gevoel opwekken, vergelijkbaar met de zuurstof "high" die lopers kennen.
Chocolade bevat serotonine, een neurotransmitter die als natuurlijk antidepressivum werkt. En dat zijn er nog theobromine en fenylethylamine, die allebei een stimulerend effect hebben. Fenylethylamine zou echter ook een trigger voor migraine kunnen zijn, aangezien het die bloedvaten in de hersenen doet uitzetten, net als tyramine.

Theobromine is een alkaloïde met één tiende effect van cafeïne, maar is wel sterk aanwezig in chocolade (7x het gehalte van cafeïne). Er zit minder cafeïne in een chocoladereep dan in een kopje koffie (verhouding van 30 tegenover 150mg). Zoveel is geweten. Maar uiteindelijk is dat niet echt veel. Chocolade bestaat uit wel meer dan 300 componenten, en precies waarom en welke combinatie die zo'n feelgood-effect veroorzaken is niet geweten, laat staan onomstotelijk bewezen.

Wat is wel zeker? Dat de negatieve mythes over het eten van chocolade naar het fabeltjesrijk mogen verbannen worden. Het is niét waar dat chocolade acné in de hand werkt of verergert. Chocolade is ook niet vijand nummer één voor de tanden. Hoewel het suikergehalte onmiskenbaar is, zitten er anderzijds agenten in die de eigenschap van suiker om tandbacteriën te veroorzaken juist tegenwerkt. Er is zelfs een studie die moet aantonen dat melkchocolade één van de snoepjes is die het minst schadelijk voor de tanden is, wegens een ruime aanwezigheid van fosfaten en andere mineralen. Voedzaam is chocolade zeker, niet toevallig bevatten overlevingspakketten flink wat plakken. De vitaminen B1, B2, D en E zijn aanwezig, en ook aardig wat magnesium en potassium.

Belangrijke informatie: een chocoladereep is ongeveer 250 calorieën - er bestaat erger dan dat. De tendens is niet meer om bij een dieet systematisch alle chocolade te bannen, maar om hem af en toe als kleine beloning in te voeren. Voor het feelgood-gehalte, uiteraard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ah ik zie het, een vrouw.

Dat komt door ongesteldheid ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb soms ook ongekend zin in chocola, dus komt egt niet alleen door ongesteldheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen egt niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welnee!
Hier een echt onderzoek. Die onstuitbare drang naar chocola blijkt bij 97% van de vrouwen en 68% van de mannen voor te komen. Het blijkt dat het echt negatieve gevoelens verminderd. Lichamelijke beweging lijkt de behoefte te doen afnemen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna goed, het is licht verslavend.
Het zou ook nog bepaalde bacteriën kunnen komen.
Maar persoonlijk denk ik dat stress een betere reden is.
Een eigenlijk onbewuste drang naar endorfines waarvan de hersens weten dat die aangemaakt worden door chocolade te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je hoeft niet persé chocolade te eten om theobromine (dat aanzet om gelukshormonen aan te maken). Tegenwoordig kun je ook gebruik maken van bijvoorbeeld Chocolademassages of chocoladepakkingen.

Bij de bron: gaat vooral om de eerste alinea.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De echte goeie chocolade daar wordt je opgewekt en vrolijk van en het bevorderd ook nog je sex leven dus het lichaam vraagt zelf om de chocolade.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bijna goed , chocolade is licht verslavend.
+1
Chocolade als je er eenmaal mee begint te snoepen dan kan je er moeilijk meer mee stoppen.

Dat komt omdat chocolade licht verslavend is.(met de nadruk op licht )
Dit klinkt misschien ongeloofwaardig maar het is wel zo.

De sigaretten fabrikanten gebruiken dit ook in hun saus
(flavour ) om zo de sigaret nog verslavender te maken als dat het al is.

Natuurlijk gebruiken zij nog meer ingredienten maar daar wil ik hier niet verder op in gaan.

En ik kan het weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft met je bloedsuikerspiegel te maken en niet zozeer met chocola.

Je hebt eerder op de dag niet verantwoord gegeten.
Waarschijnlijk was je ontbijt al niet goed. Als je ontbijt en middageten ongezond was, raakt je bloedsuikerspiegel uit balans. Vervolgens krijg je dan ``lekkere trek``.

Voor jou is dat chocolade omdat jij dat lekker vindt. Een ander grijpt naar zoutjes of iets anders.

Misschien heb je niet eens ontbeten omdat je er geen tijd voor genomen hebt. In ieder geval heb je eerder op de dag niet de juiste voeding op de juiste tijd genomen, om je lichaam goed te laten functioneren.

Die ``lekkere trek`` is een reactie van je lichaam daarop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chocola is wereldwijd erg geliefd.
97 procent van de vrouwen en 68 procent van de mannen geeft toe ongelofelijk zin te hebben in voedsel. Meestal wordt daarbij naar zoete, vette en zoute snacks gegrepen, en chocolade lijkt daarbij het populairst. Dat komt omdat in chocolade stoffen zitten die je humeur helpen verbeteren, wat de kans groter maakt dat je er verslaafd aan raakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat in chocolade een stofje in zit wat opwekkend is.
daarom zie/hoor je vaak als vrouwen verdrietig/boos/depresief zijn dat ze naar chocola grijpen