Bestaat er een machine waarmee je een conservenblik met de hand kunt sluiten waarna het blik net zo dicht is als conservenblikken uit de supermarkt?

Is een goede sluiting afhankelijk van de kwaliteit van het inblikapparaat of van het vullen met gekookte producten? Wordt in dat geval het deksel op het blik gezogen net als bij glazen groentepotten? Zit er een kunststof laagje op het deksel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

Ja, zo'n apparaat bestaat.
Zie link.
Maar of je dat nou op je aanrecht wil hebben staan....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit apparaat is niet puur handmatig, maar semi-automatisch. Maar toch hartelijk dank voor uw reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord van Gabi71 was een zeer goede aanvulling, maar ik moet kiezen en het ging mij in de eerste plaats om het apparaat. Ik begrijp nu dat goed sluiten niet met de hand kan.
Allemaal hartelijk bedankt voor de antwoorden!
Groeten, Conno van Dam

Andere antwoorden (2)

Nee, zo'n ding bestaat niet.

Niet alleen moet de inhoud van het blik op de juiste manier bereid zijn
ook moet het vacuum gemaakt worden
en moet het deksel er op "gelast" worden.

Een slager bij mij in de buurt wil wel vlees voor klanten inblikken, wat je zelf uitzoekt. Hij maakt het dan klaar en blikt het professioneel in.

Wil je zelf gaan conserveren dan raad ik je
wecken of inmaken aan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wecken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste momopoyolo, Er bestaat in ieder geval een semi-handmatig apparaat zoals te zien is in de link van skusme hierboven.
De reden waarom een conserve lang houdbaar is, is niet (alleen) omdat de blik goed afgesloten is, maar omdat nádat de blik afgesloten is, de blik wordt verhit en hierdoor wordt de inhoud gesteriliseerd (=alle bacteriën in de blik worden afgedood)
Dat bereik je door een verhitting toe te passen (van de afgesloten blik) waarmee op alle punten in de blik een temperatuur van 121°C gedurende 3 minuten (dat is de temperatuur van waterdamp onder een druk van 2 bar), of een andere behandeling op een andere temperatuur gedurende een langere tijd.
Als de inhoud van de blik heel zuur is, of heel veel zout of suiker bevat, dan kan je hetzelfde resultaat bereiken met een kortere tijd of minder temperatuur, maar dan wordt het ingewikkeld (hoewel je tabellen kan vinden waarmee je alles kan berekenen)

Dus de machine waarnaar het antwoord van Suske verwijst, is prima geschikt om de blik af te sluiten, maar daarna moet je de blik zelf koken. Zelfs als je vóór het sluiten vacuum trekt in de blik.
Anders krijg je een tijdbom: de bacteriën in de blik, zelfs zonder zuurstof, gaan zich zeer langzaam vermenigvuldigen, gas produceren, en op den duur de blik laten barsten, soms exploderen met heel veel kracht.
En dat is in het gunstigste geval. Als dat niet gebeurt en je gaat eten van dat blik, loop je een groot risico dat je botulisme krijgt, en dat is... laat maar zo zeggen: behoorlijk dodelijk.

Zie de links om te zien hoe je een conservenblik moet maken, en wat botulisme is. Het kan wel thuis, maar is niet zo makkelijk, en beslist niet zo veilig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, ik was het antwoord vergeten: ja, zo'n machine bestaat, maar zoals je kon lezen, daarmee ben je nog niet klaar om een conserve te maken.