Wat is de gezondste pure chocola?

Pure chocola schijnt gezond te zijn (als je er niet te veel van eet), vanwege de antioxidanten die cacao bevat. Aan de andere kant zit er natuurlijk wel veel vet en suiker in. Welk merk/type chocola is het gezondst, dus bevat zo puur mogelijke chocola en zo weinig mogelijk vet en suiker?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

"Rauwe" chocola is het gezondst, omdat de verhitting die normaal toegepast wordt een negatief effect heeft op de antioxidanten. "Rauwe" chocola is ook wel verhit geweest, maar dan op een veel lagere temperatuur, waardoor je veel meer profijt hebt van de antioxidanten.
Rauwe chocola van het merk Lovechock bevat 80% cacao,
dus dat is een goede keuze. In Nederland is het oa. te koop bij natuurwinkels.
Rauwe chocola van Pacari bevat 85% cacao. http://www.chocoweb.nl/tabletten/pacari-raw-85.html
Er zijn nog wel meer merken rauwe chocola te koop in Nederland, maar die weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Rauwe chocola is over het algemeen wel duur.

Nog beter dan chocola is puur cacaopoeder, dan krijg je met de cacao namelijk niet meteen ook allemaal suiker of andere zoetmiddelen binnen die in chocola zitten. Je kan zelf wat cacaopoeder door allerlei recepten gooien, afhankelijk van wat je zelf lekker vindt. Cacaopoeder zonder zoetmiddel is vrij bitter, veel mensen vinden het het lekkerst om het te combineren met iets dat van zichzelf al zoet is.
Je kan bijvoorbeeld wat stukjes fruit pureren (fruit moet je namelijk toch elke dag al wat eten), en daar cacaopoeder doorheen doen. Dat is echt goddelijk lekker!
Je kan daarbij ook het aanpassen naar je eigen smaak, als je puur wel lekker vindt, kan je veel cacao en weinig fruit gebruiken; als je het niet zo lekker vindt doe je gewoon een klein beetje cacao bij het fruit.
Als je fruitsap drinkt, kan je het ook daardoorheen doen, het is wel handig om eerst de cacao met een paar druppels sap aan te lengen, en langzaam steeds meer sap erbij te doen terwijl je roert, anders heb je sap met klontjes cacao en dat is niet lekker.
Ook erg lekker is (soja)yoghurt met wat gepureerd fruit en cacao, en eventueel havermout. Op die manier maak je er meteen een maaltijd van.
En als je het helemáál gezond wil maken, kan je ook "rauwe" cacaopoeder gebruiken (al is dat ook erg duur).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Inderdaad, rauwe chocola is één van de gezondste chocolades. Er zit ook geen suiker of ander ongezonde stof in. Het wordt gezoet met kokosbloesem nectar Of de 85% chocola. Wij hebben het in de winkel van Vivani, ook erg lekker. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet per definitie zo, er is ook rauwe chocola die wel gezoet is met (riet)suiker, zoals die Pacari die ik noemde.
Maar het zal vast veel vaker met alternatieve ingrediënten gezoet worden dan niet-rauwe chocola.
Kristal
11 jaar geleden
Je hebt gelijk Fynnya,
ik reageerde op de Lovechock maar dat was niet erg duidelijk in mijn reactie ;-) En Lovechock wordt dus gezoet met de kokosbloesem nectar.

Andere antwoorden (2)

Dan zou ik voor een biologische chocolade gaan, met minstens 70% cacao.

Ik vind zelf de 85% chocolade van Lindt erg lekker.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je hebt ook chocolade met 99% cacao, maar die is heel erg sterk van smaak.
Ritsuka
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Biologisch maakt de chocola echt niet gezonder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze stoppen daar vaak wel minder troep in
paulus811
11 jaar geleden
Welnee, biologische melk bevat meer ziektekiemen dan niet biologische. En de hoeveelheid suiker en vet is net zoveel als bij niet-biologische chocolade.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, daar gaan we weer...
"Alles wat niet biologisch is, zit vol troep dat 'ze' daarin stoppen". Ik word hier een beetje moe van...
paulus811
11 jaar geleden
Kennelijk werkt de marketingmachine voor bio-voedsel. En meestal is het prima hoor, maar klakkeloos aannemen dat alles waar maar 'bio' op staat beter is, is wel een beetje te simpel. Ook over fair trade, fsc, max havelaar etc. wordt de grootst mogelijke onzin verkocht om de prijzen maar op te drijven.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik geef 2 suggesties, bio chocolade, en chocolade van Lindt, die ik zelf erg lekker vind.
Bio of niet, het gaat om de kwaliteit van de cacao
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka
Mee eens. Mijn reactie was gericht op de reactie van Daphne91, het viel mij al op dat je ook Lindt had opgenomen!
Goede keuze! :-)
Trouwens, tijdens de zomervakantie heb ik de fabriek van Lindt in Oloron-Saint-Marie (Franse Pyreneeën) mogen bezoeken. Yammie..!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het algemeen wordt er bij biologische producten die je in biologische winkels koopt kleinere hoeveelheden zoetmiddel gebruikt dan in reguliere, ze zijn bijna altijd een stuk minder zoet. Of dat ook geldt voor bioproducten uit de supermarkt, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'+' tja, het moet ook wel gewoon lekker chocola blijven. Een gewoon genotsmiddel mijn inziens. Lindt is inderdaad lekker. Ik snoep verder niks anders en gebruik geen suiker in koffie, thee. Dus ik ga niet moeilijk doen over m'n dagelijkse stukje minstens 70% pure chocola.
Ritsuka
11 jaar geleden
Dagelijks een klein stukje chocolade nemen schijnt goed te werken tegen verder op de dag snoepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, ik eet heel vaak een paar stukjes pure chocola pas heel laat. Misschien wel onbewust om niks anders te gaan eten. Da's niet goed voor de nachtrust. Dat bedacht ik me laatst :)
Ritsuka
11 jaar geleden
hoezo slaap je daar slecht van dan?
maar 's avonds laat gaan snaaien is inderdaad vervelend, heb ik ook wel eens last van. je hebt eigenlijk geen trek, maar wilt toch iets hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jossy en ritsuka
Ja, dat klopt. Zie mijn antwoord (en de andere) hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/biologie/klopt-slapen-gaan-chocolade-eet.359414
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik slaap er anders wel goed van Gabi. Ik neem 2/4 blokjes of zo? Geen hele repen. Volgens mij word ik er tevreden van. Ik vind het good-mood-food. :) Ritsuka, misschien ook een beetje onvrede? Bij mij wel denk ik ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jossy
Het hoeft niet zo te zijn dat door chocolade te eten iemand automatisch slecht gaat slapen. Daar was mijn antwoord misschien iets te stellig over, heb ik nu genuanceerd.
Zelf heb ik geen last van chocolade eten vóór naar bed gaan, terwijl ik van één klein kopje slappe koffie 's avonds urenlang wakker kan liggen.
Dat verschilt per persoon.
Zoals je in mijn antwoord (zie link boven) kan lezen, theobromine (de stof in chocolade) heeft minder effect op je alertheid dan cafeïne.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gabi, dat heb ik precies hetzelfde. Koffie zelfs thee houdt me wakker en onrustig. Behalve echte groene Chinese thee. De witte soort. Inderdaad, het werkt bij iedereen anders. Mijn vriend kan gewoon koffie drinken 's avonds laat en slaapt vervolgens als een roos. Nou, ik hoop dat funchal iets aan onze antwoorden heeft :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, dat bedoelde ik dus!
Overigens, van échte groene thee wordt je niet wakker omdat het relatief heel weinig theofylline bevat ten opzichte van gewone zwarte thee: zo'n 30 mg per kopje i.p.v. 60-80 van een zwarte thee. Witte thee heeft nog minder, ca. 10 mg per kopje... ... de hoeveelheden roep ik uit mijn hoofd, ik kan een beetje naast zitten, maar zal niet veel schelen... hoop ik...
:-P
Xocai chocola wordt 'de gezondste chocolade ter wereld genoemd'. Ik heb hierover een stuk in het AD gelezen en de beweringen schijnen waar te zijn als je de krant wilt geloven. De chocola wordt gezoet met Acai bessen. Heel goedkoop is het overigens niet.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ze zijn ook bijzonder actueel! NIEUWS PROMOTIE-ACTIE Ter gelegenheid van de opening van het distributiecentrum in Venlo is er van maandag 25 januari t/m zondag 7 februari 2010 een spectaculaire promotie-actie:
Amadea
11 jaar geleden
Dan loop jij twee en een half jaar achter, Keesje, als je dit actueel vindt....