Loop ik gevaar als ik (volgens velen) te weinig groente eet, terwijl ik me gewoon goed voel?

Al jaren lang zeggen veel mensen mij dat ik te weinig groente eet en dat ze zich zorgen om mij maken.
Toch voel ik me bijna altijd toppie, en ik ben hoogstens één week in het jaar ziek (koorts of iets dergelijks).
Verder zie ik er gewoon fit uit, en je zou aan mij echt niet zien dat ik een ''ongezonde'' eter ben.
Soms eet ik gewoon helemaal geen groente, en als ik groente neem is het net zo veel als een kind van 4 ook zou nemen....
Nu voel ik me op deze leeftijd gewoon helemaal top, en denk dus niet dat het weinig eten van groente NU voor mij negatieve gevolgen heeft. Maar ik vraag me af of dit wel later voor negatieve gevolgen kan zorgen?
Dat ik mij nu helemaal top voel hoeft natuurlijk niet te betekenen dat als ik een jaar of 50 ben, dat ik mij dan wel nog steeds zo fit voel als nu... Loop ik een gevaar als ik op jonge leeftijd weinig groente eet, of is het meer een beetje lulkoek dat ik meer groente moet eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Zoals je zelf al aangeeft: jij legt nu de basis voor hoe jouw gezondheid zal zijn als jij ouder bent. Als je je een beetje verdiept in de voedingswaarde van groenten, dan zul je overal lezen dat het bijvoorbeeld: ter voorkoming van kanker werkt; goed is voor je huid, haar en ogen; je botten er sterk door blijven; et cetera. Als jij in de toekomst kon kijken, en wist met welke ziektes jij allemaal te kampen kreeg. Zou je dan je voedingspatroon niet toch maar aanpassen?

Lees wel: ik schrijf niet dat je een ziekte krijgt. Maar je vergroot de kans erop, doordat je geen goede basis legt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groente ter voorkoming van kanker?.......Echt niet. Weten welke ziektes je misschien, eventueel, later, ooit.... zou kunnen krijgen? Echt niet.
Amadea
11 jaar geleden
http://www.tegenkanker.nl/kanker/preventie-van-kanker/goede-voeding-.html
Groente en fruit vormen de belangrijkste leveranciers van voedingstoffen met weerstandsverhogende, maar ook specifiek kankerremmende eigenschappen. Groente is overigens belangrijker dan fruit, omdat in fruit relatief veel (vruchten)suiker zit. En veel suiker is eigenlijk nergens goed voor.
Eet zoveel mogelijk biologisch dynamisch geteelde groenten en fruit. Door deze teeltmethode blijven er namelijk meer natuurlijke stoffen behouden. De planten moeten zich namelijk nog verweren tegen natuurlijke omstandigheden als slecht weer, insecten en schimmels en maken daardoor meer afweerstoffen aan. Heel gezond zijn: broccoli, rode bieten, knoflook, tarwekiemen, alfalfa, wortels en bimi (een nieuw soort broccoli). En daarnaast: andijvie, avocado, bloemkool, Chinese kool, groene kool, rode kool, spinazie, spruitjes, knolselderij, bleekselderij, komkommer, paprika, tomaten, uien, venkel en witlof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet het Amadea.......... Maar het is zo hard voor al die mensen die toch kanker hebben gekregen terwijl ze toch zo gezond geleefd hebben. Waaronder heel veel kinderen.
Waaronder mijn man. Die schieten met al die "wijsheid" niets op.
Jaspertje, ik weet niet hoe oud je bent. Maar je bent een puber, want je moet je Havo examens nog halen (tenminste 3 mnd gelegen wel..........is het gelukt?)

Dat hele gedoe van groente en fruit eten wordt inderdaad vaak overdreven.
Alles is relatief.
Kijk nu ben je jong en fit en top.
En als je ouder wordt kan je vanalles krijgen.
Dat is niet te voorspellen!
Ogenschijnlijk hartstikke fitte mannen van 21 jaar kunnen zomaar een hartaanval krijgen op het voetbalveld.

En dan weet niemand of dat door "een gebrek aan groente" kwam.
Met jouw gezonde verstand snap jij ook wel dat het goed is om gevarieerd te eten. En genoeg te bewegen. En in vorm te blijven, en...............etc.

Maar ik ken mannen van 65 jaar die "nooit" groente en fruit aten en te veel drinken en ook nog roken en die zo fit zijn als "een kerel". Omdat:
* ze uit een fit geslacht komen.
* ze hun hele leven keihard gewerkt hebben... en nog steeds.. Lichamelijk.
* Nooit zin en/of tijd om ziek te zijn.
* lol hebben in het leven.

Dus kijk eens naar de gezondheid van je ouders,
van je grootouders, van je familie? Goeie genen?
Kijk eens naar hoe je in het leven staat?
En of je actief genoeg bent?

Nee........lulkoek zou ik het niet willen noemen.
Maar het komt wel goed.
Op een gegeven moment ga je dingen eten en zelfs lekker vinden waarvan jij je dat nu nog niet kan voorstellen.

Of iemand gaat voor jou koken en die verstopt lekker veel groente in de nasi of de bami..............
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt mij eigenlijk heel moeilijk om zonder enige vorm van groenten de dag door te komen. Je zou dan eigenlijk alleen droge rijst, pasta of brood eten. Hoe doe je dat dan?
Je eet denk ik onbewust toch wel groenten op een dag, alleen niet lepelwijze ergens bij.
In veel soepen zitten verschillende groenten verwerkt, een gebakken uitje, gebakken champignons, knoflook en zo krijg je toch wel groente binnen hoor, volgens mij.
Een feit is dat vooral de vezels van groenten al van waarde zijn voor je darmen en een eventuele aanleg voor luie darmen en daarmee constipatie op oudere leeftijd vóór blijven. Ook de andere waardevolle nutriënten van groenten zijn best van belang bij het onderhoud van een gezond lijf , stevige botten en goed functionerende organen en dan heb ik het niet eens over de vitaminen, want die lossen vaak toch voor een groot deel op.

De aanbeveling om dagelijks voldoende groenten en fruit te eten, is wellicht één van de meest wetenschappelijk onderbouwde aanbevelingen. deze gewoonte biedt dus gewoon heel wat gezondheidsvoordelen. Veel mensen laten dit advies links liggen en dat is gewoon jammer.
Groenten en fruit zijn nu eenmaal rijk aan essentiële voedingsstoffen waarvan tot op heden nog regelmatig tekorten voorkomen ( bijv. vitamine C, foliumzuur, kalium, voedingvezels). Groenten eten kan eigenlijk altijd tussendoor. Je hebt tegenwoordig heerlijke snoeptomaatjes, rauwkostvariaties zijn ook lekker op brood met een plak kaas ofzo, een vers peentje knabbelen en noem maar op. Lees anders mijn bron eens
en dat is geen reclamesite voor groenten maar wel serieus te nemen.
amc