Omdat een peen caroteen bevat. En dat is oranje van kleur.
bamibal
11 jaar geleden
Wortels kunnen ook naast oranje ook wit zijn, of (donker)paars, of rood, of geel. Dat hangt van de soort wortel af. De oranje wortel is oranje omdat er veel van het pigment betacaroteen in zit. In de bladeren zit dit ook, maar daar zit ook bladgroen in, waardoor de bladeren groen gekleurd zijn. De gekleurde stoffen maken het voor de plant mogelijk zonlicht in energie om te zetten. De meeste wortels van planten zijn wit, omdat ze onder de grond de pigmentstoffen niet nodig hebben. De peen blijft oranje, daar wordt hij ook op gekweekt. De oranje wortel is de populairste. Andere kleuren wortel worden op die kleur geselecteerd en gekweekt.
De andere kleuren wortels hebben een andere combinatie van caroteen achtige kleurstoffen. Zie bron.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Carotenoïden