wat is het verschil tussen meel van de molenaar en de meel van de fabriek?

Bij de molenaar is het meel nog al wat duurder. Dan bij bv. bij AH. Is de kwaliteit beter of zo?
Maar welke is nu het gezondst en daar bedoel ik mee, welk meel heeft het minste toevoegingen.
Het gaat mij hier om volkorenmeel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Meel van de molenaar is gemalen door een maal steen van een molen. Die uit de winkel waarschijnlijk machinaal.

De kwaliteit is per molen en per fabrikant verschillend maar denk dat beide melen gewoon puur zijn, dat er geen toevoegingen bij zitten. Ik heb hier 2 dozen meel staan, van 2 verschillende merken en allebei zijn 100% puur.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het prijsverschil zit hem dus in de bewerkelijkheid van het product, het ambachtsproduct uit de molen is veel bewerkelijker geweest tot het eindresultaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volkorenmeel is per definitie en wettelijk beschermd meel dat gemalen is uit de volle tarwekorrel. Dat wil zeggen dat het meel niet alleen wat meer vezels bevat uit de zemelen maar ook alle bestanddelen uit de kiem. Meel dat in een korenmolen gemalen is heeft een zekere charme maar dat maakt het niet anders van kwaliteit. Is het graan biologisch geteeld dan is dat een zo goed als zekere factor die het meel duurder maakt. Wat mij betreft is het een keuze die je maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de kwaliteit is van een steen beter dan van een fabriek
dit komt omdat als wij malen het graan in de steen komt en direct als volkorenmeel in de meelzak komt,
molenmeel is veel voedzamer dan fabrieksmeel, De prijs zit m idd in het ambachtelijke.
Het meel wat wij produceren heeft ook echt de lekkere aroma van op steen gemalen.
Zie ook www.molenaarsgilde.nl
(ik ben molenaar ook)