Waarom is de toevoeging van MSG aan voedingsmiddelen niet verboden in Nederland?

Ik lees echt vreselijke waarschuwingen over deze stof, dus hoe kan het dat zoveel producenten van voedingsmiddelen er toch gebruik van mogen maken? Of zijn de effecten toch minder ernstig dan men doet denken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (4)

Wikipedia zegt: "Van de stof werd in het verleden gesuggereerd dat het chinees-restaurantsyndroom, ook wel Dr. Wong-syndroom, naar de naam van de bedenker ervan, zou veroorzaken. Wetenschappelijk onderzoek onder gecontroleerde omstandigheden heeft deze suggestie weerlegd."

Blijkbaar zijn de gruwelijke bijwerkingen die jij gevonden hebt niet bewezen, dus wordt de stof niet verboden.

Misschien kun je zelf bronnen aangeven van je waarschuwingen? Zijn die serieus te nemen? Op internet wordt tenslotte veel onzin gepost in allerlei forums.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is bekend dat overvloedig gebruik van mononatriumglutamaat schade aan de hersencellen toebrengt en het risico op overgewicht vergroot. Daarom is E621 in een aantal landen verboden en mag het niet als additief worden gebruikt. Binnen de Europese Unie is het niet verboden, maar ook niet officieel goedgekeurd.

De reden waarom is niet expliciet te vinden, maar ik ben bang dat fabrikanten daarachter zitten. Want die kunnen door het gebruik van E621 hun producten beter laten smaken, waardoor ze dus beter verkocht worden....
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie nogal wat beweringen op die webpagina waar nooit een wetenschappelijk bewijs voor gevonden is.
Het is nog niet verboden omdat we daar nog niet aan toe zijn maar er zijn genoeg redenen om het te verbieden.

msg monosodiumglutamaat, E621 zie ik wel langzamerhand uit steeds meer producten verdwijnen omdat het steeds meer de schijn heeft dat het schadelijk is.
Er is ook onderzoek geweest omdat er gedacht word dat het een verslavend effect heeft waardoor je bijv de hele zak chips in een keer leeg wilt eten.
Alle uitslagen weet ik niet maar dit is een besproken onderwerp.

In mijn geval zorgt de E621 t/m E627 ervoor dat ik een enorme clusterhoofdpijn (Chronische paroxismale hemicranie) aanval krijg.
Msg is mijn "hoofd trigger/veroorzaker" van een aanval en dan kunnen ze wel zeggen dat er geen verband is maar ik weet wel beter.
En er ziin nog bij effecten als je bijvoorbeeld iets eet met E621 erin en je strooit er jodium houdend zout op dan versterkt dat de werking van het goedje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat er nooit enige schadelijkheid aangetoond is bij de normaal gebruikte hoeveelheden glutamaten. Er staan wel meer sprookjes op het internet. De schamele argumenten die op de bekendste Nederlandstalige website staan (http://www.smaakversterkers.com/) zijn zonder enige moeite te fileren, stuk voor stuk. Van nature zit mononatriumglutamaat in tomaten, sardines, kaas en moedermelk. De natuurlijke stof is exact hetzelfde als die in de fabriek wordt gemaakt. Er is veel onderzoek naar E621 gedaan en er is nooit een bewijs van schadelijkheid gevonden voor de hoeveelheden waarin het in onze voeding voorkomt:

Studies uit het verleden beschrijven dat astmatische personen na consumptie van natriumglutamaat in voedsel astma-aanvallen konden krijgen. Naar aanleiding hiervan werden studies uitgevoerd om de link tussen natriumglutamaat en astma vast te stellen, en de toxische effecten van deze stof te onderzoeken. Er kon echter geen wetenschappelijk bewijs voor deze stelling worden vastgelegd. Mensen met astma bleken in deze studies dezelfde reactie te vertonen op natriumglutamaat rijke voeding als op placebo's.

Soortgelijke studies werden uitgevoerd met mensen die verklaarden hoofdpijn, duizeligheid of andere subjectieve symptomen te krijgen door consumptie van de smaakversterker. Vaak konden de klachten verklaard worden door de toename in natrium gehalte en te weinig vocht. Ook hier kon geen wetenschappelijk verband tussen de stof en de symptomen worden aangetoond.

Een samenvatting van de verschillende onderzoeken naar de effecten van natrium glutamaat op de gezondheid werd gepubliceerd in 2000. De uiteindelijke conclusie van dit overzicht was dat door het ontbreken van wetenschappelijk bewijs voor schadelijke effecten, de stof beschouwd kon worden als een veilig additief voor voedingmiddelen. Alleen bij de inname van de pure stof in grote hoeveelheden werden subjectieve symptomen waar genomen bij mensen die zichzelf als overgevoelig voor deze stof beschouwden.