Ik heb eerstelingen geoogst en wil er patat van maken. Moet ik eerst voorkoken of kunnen ze gelijk in de frietpan?

Ik heb ze al geschrapt en gesneden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Niet voorkoken, maar gelijk in de frietpan.

Na het schillen, snij je de aardappelen in rechthoekige balkjes van +- 10 tot 13mm dik. Als je precies kan of wil te werk gaan, kan je de puntjes afsnijden. Deze verbranden immers snel. Leg de frietjes enkele minuten in koud water hierdoor komt het zetmeel vrij en worden ze krokanter tijdens de tweede bak. Droog ze nadien goed af in een propere handdoek of keukenpapier.

Bak de frietjes een eerste keer 5 tot 8 minuten in voorverwarmd frietvet van 160 C°. Leg niet te veel frietjes in 1 keer in het mandje (anders koelt het vet te snel af). Tijdens het bakken goed schudden zodat de ze niet aan elkaar kleven. Gebruik zeker geen deksel op de frietpan.

Laat de portie, apart van eventueel volgende porties, een half uur afkoelen.

Bak na een half uur de frietjes een tweede keer op 180 C° voor slechts enkele minuten.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.hoemoethet.be/hoe-ik-maak-ik-lekkere-verse-frietjes/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, niet voorkoken maar TWEE keer frituren. Alles staat verder in de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
juist twee keer!
+