Ik eet graag rijst maar dan met saus. Ik wil graag gewicht verliezen en vraag me af welke saus het beste is (met weinig kcal dus)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
34.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
Maak van de witte rijst een bruine rijst en je bent helemaal gezond bezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij eten vaak Pilaf. Stukjes kipfilet, perzik, wat tomatensaus, uien en naar smaak ketjap, sambal, zout, peper. Erg lekker!! Of het weinig calorieen bevat weet ik niet, maar ik denk dat dit ook aan jezelf ligt (wat je eraan toevoegt voor de smaak).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super dat er zoveel antwoorden zijn gekomen. Hartelijk dank!!

Antwoorden (8)

Zoutzure saus bevat relatief weinig calorieen. 34 kcal per 100 gram.

zie de link voor een overzicht van de calorieen van de verschillende sauzen.

Toegevoegd na 26 seconden:
benoem uiteraard zoetzure saus :)

Toegevoegd na 1 minuut:
en 34 moet zijn 32 kcal :)
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord: +
Niets meer aan toe te voegen.
Dan beveel ik Indonesische groentensaus aan, sajoer lodeh.
Amadea
11 jaar geleden
Rode saus bevat zeer weinig calorieën. In deze saus is veel tomaat verwerkt en dat betekent automatisch weinig calorieën. Een goed voorbeeld is tomatenketchup, erg smakelijk en zeer mager.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je rijst met satesaus lekker vind dan kan je in een toko pindasaus in droge vorm kopen. Maak je het aan met de dubbele hoeveelheid water dan normaal voor een lichte satesaus met aanzienlijk minder calorieën.

Wat je ook zou kunnen doen is de saus helemaal weglaten. Weet niet welke rijstsoort jij gebruikt maar rijst uit een pakje/doos is vaak droog en vlak van smaak. Pandan of jasmijnrijst van goede kwaliteit is ook heerlijk zonder saus.

Heel erg smaakvol
Anderhalve cup gekookte water met daarin een halve tablet kippenbouillon, klein beetje roomboter (kan jij weglaten) en één cup pandan/jasmijnrijstvan goede kwaliteit. 15/20 minuten koken, laten rusten en klaar is je heerlijke rijst waarbij je geen saus nodig hebt. De smaak van het kippenbouillon overheerst hier niet maar geeft je rijst wel een verassend smaak.

Of je kan voor meer smaak een klein handje vol vermicelli roosteren in een pan of oven tot ze goudbruin zijn. Dit kook je vervolgens met het rijst mee. Geroosterde en daarna gekookte vermicelli geeft een aparte, rijke smaak aan je rijst. Je kan natuurlijk ook gelijk een heel pakje vermicelli roosteren in de oven en bewaren om iedere keer een beetje te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel lekker met rijst :
smoor een gesnipperd uitje met een in stukjes gesneden paprika, dan een paar tomaten in stukjes erdoor. Breng op smaak met bouillonpoeder, en laat het een kwartiertje sudderen.
Als groente erbij : sperziebonen, vooral niet te lang gekookt.
Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je vraag gaat over 'magere' saus: mijn eigen saus begint altijd met uien in de pan, eerst een beetje olijfolie natuurlijk, dan dus uien bakken, er uit halen, vlees in de pan bereiden met kruiden, bouillonblokje, knoflook, als het vlees klaar is uit de pan.
terug in de pan de uien, voeg toe, blik tomaten, blikje tomatenpuree en voor de lekkere smaak een paar verse tomaten.
bij tomaten 'moet' basilicum (dat past het best)

een andere manier is : olijfolie, uien, kruiden, knoflook en ketjap, dit is een lekkere, eenvoudige variatie met bijvoorbeeld een mager hamlapje in stukjes door de rijst en boontjes of worteltjes/doperwten, zeer smakelijk en ook niet onbelangrijk, mager en bovendien snel te bereiden !

eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Currysaus bevat weinig calorieën 8 kcal per 25 gram, lekker met kip en champignons.

Toegevoegd na 59 seconden:
http://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/56500-aantal-calorieen-in-sauzen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rijst met tartaar-tomatensaus;

Doe een beetje olie in de pan en bak hierin 1 gesnipperde ui en een uitgeperst teentje knoflook.
Doe er 1 tartaartje bij en rul het lichtbruin erbij.
Voeg er 5 stengels, in stukjes gesneden, bleekselderij aan toe en bak het nog even mee.
Roer er dan een pakje Tomato Fritto of andere gezeefde tomaten door en ½ theel. paprikapoeder.
Laat de saus 5 min/ zachtjes pruttelen en als de saus wat te dik wordt, doe je er wat water bij.
Je kunt er op het laatst natuurlijk geraspte 30+ kaas over strooien. Eet er salade bij voor de extra vitamientjes.
Dit is echt een gerecht met heel weinig Kcal.

Je kunt ook ipv. tartaar rundergehakt mee rullen, bij de paprikapoeder 1 lepeltje Italiaanse kruiden doen en zodra het gehakt kruimelig is 1 blik gepelde tomaten ( ipv. gezeefde tomaten) en grof gesneden soepgroenten toevoegen. Verkruimel er dan een ½ bouillontablet over en laat alles zonder deksel een kwartiertje pruttelen.
Breng op smaak met zout en peper.
Je hebt nu een magere vorm van een Bolognesesaus, die je ook goed bij spaghetti/ pasta kunt eten.

Rijst met fruitige saus en kip;
Kipfilet in stukjes aanbraden met peper en zout.
Erbij doen; 1 bekertje crème fraîche light en wat kaneel, doorroeren en dan 1 blikje ananasstukjes erbij of verse ananas. Alles goed doorwarmen.
(De hoeveelheid ananas en kaneel naar smaak toevoegen).

Vetarme champignonsaus;
Verwarm 2 el. olie, voeg 2 el. bloem toe en onder goed roeren 2 dl. bouillon en 1 blikje champignons met het nat.
Breng het geheel op smaak met wat magere melk, zout, peper en wat citroensap. De saus kan natuurlijk ook met verse gesneden champignons gemaakt worden. Neem dan ½ dl. meer bouillon.

Zo maak je ook een kerriesaus;
Uitje fruiten in wat olie, kerriepoeder erbij strooien als laatste, dan bloem erbij en onder goed roeren bouillon toevoegen. Afmaken met wat magere melk en op smaak maken.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sauzen die met bloem gebonden worden hebben altijd méér calorieën dan sauzen zonder bindmiddelen....
Als je bijv. bloemkoolroosjes roerbakt in kerrie (met je uitje vooraf, als je dat wilt) heeft dat héél wat minder dikmakende eigenschappen dan jouw gebonden kerriesaus, en je krijgt gelijk nog wat meer groenten binnen, wat natuurlijk nog een extra voordeel is....
amc
11 jaar geleden
In sauzen kan het gebruik van vet op een makkelijke manier worden verminderd, door de roux aan te passen of minder vette producten te kiezen. In de klassieke roux wordt evenveel margarine en bloem gebruikt. Een moderne roux is niet extra dikmakend, want je gebruikt relatief minder margarine dan bloem. De bloem zelf maakt nl. niet dik maar de boter die je erbij gebruikt. Ik gebruik alleen een beetje olie en dit is echt niet dikmakend.