Waarom zit er paprika door de shoarma van de supermarkt?

Door de "echte" shoarma van de shoarmazaak zitten geen stukjes paprika. Waarom zit het dan wel door de shoarma van de supermarkt?

bamibal
11 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vast om het lekker te maken.. Niet in elke supermarkt verkopen ze het met paprika hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Puur omdat de maker van dat recept het lekker vindt. De maker vindt het waarschijnlijk een toegevoegde waarde hebben. Recepten verschillen (bijna) altijd van elkaar. De een maakt het met paprika, de ander met wortels en weer een ander met courgettes. Dan heb ik het niet specifiek over shoarma, maar over recepten in het algemeen.
Amadea
11 jaar geleden
En ik vraag mij altijd af waarom de shoarma in de supermarkt van varkensvlees gemaakt is (behalve die in de halal-kast ligt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goedkoper amadea, de echte shoarma-eter haalt het toch niet in de supermarkt. Hier is de kipshoarma favoriet ;)
Amadea
11 jaar geleden
Maar ik bedoel het meer in de zin van dat shoarma een gerecht is uit een gebied waar geen varkensvlees wordt gegeten. Dan is het toch heel krom om het van dat ongewenste vlees na te gaan maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wikipedia: Shoarma
Shoarma (Arabisch: شاورما, Hebreeuws: שווארמה) is een gerecht uit de keuken van het Midden-Oosten. De naam is een vertaling van het Turkse çevirme, draaiend, met dezelfde betekenis als döner kebab, draaiend kebab. De naam duidt op het meestal verticaal opgestelde spit, waaraan lamsvlees, kip, kalkoen of rundvlees geroosterd wordt. Dit geroosterde vlees, dat voor het roosteren gemarineerd is, wordt dun afgeschraapt en gewikkeld in een pitabroodje gegeten. In Nederland wordt ook varkensvlees gebruikt.
Ik vind het niet zo gek omdat shoarma niet een bepaalde vleessoort is maar een bepaalde manier van bereiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle : ben ik het niet mee eens! een broodje shoarma is gebaseerd op LAMSvlees, het komt uit streken waar nooit varkensvlees gegeten zal worden, het is er onrein ! [geen rund-/kippe-/kalkoen-/of zelfs varkensvlees (supermarkt)].
met speciale kruiden en een in de afgelopen 30jaar al zodanig verandere (shoarma)knoflooksaus dat die ook niet meer is wat het zou moeten zijn (yoghurt...). het broodje shoarma dat ik thuis nog maak, wordt bereid met het shoarma gekruide lamsvlees dat ik bij de turkse supermarkt koop op een pitabroodje, overal te koop, saus maak ik zelf en ik ben geen liefhebber van ijsbergsla dus gebruik ik gewone kropsla, aangezien het broodje hier gelijk genuttigd wordt is dat laatste geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jodokus: kom dan OOK eens met een definitie van shoarma, want volgens die wiki zegt shoarma iets over de bereidingswijze en kan dat met meer soorten vlees (kip, rund, lam en kalkoen). Natuurlijk doen ze het DAAR niet met varkens maar als shoarma om de bereidingswijze gaat houdt niets ons tegen om dat wel met varkens te doen en het varkensshoarma te noemen. Je kunt het niet met mij eens zijn maar je komt ook niet met een bewijs dat mijn argument niet klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pelle als ik het tegendeel op wiki had gezet had je dat mee genomen als wiki recept ... dit is de kruidenlijst die volgens maracconanen in shoarma horen: maar ook dit is niet de originele - ik zoek nog-
kruiden: 1/2 thee. zwarte peper. 1/2 theel. komijnzaad. 1/2 theel. korianderzaad. 1/2 theel. piment. 1/2 theel. paprikapoeder. 1/2 theel gemberpoeder. 1/2 theel. cayennepeper. 1/2 theel. kaneel. 1/2 theel. nootmuskaat. 1/2 theel. kurkuma (koenjit). 1/2 theel. knoflookpoeder. 1/2 theel. selderieblad. 1/2 theel. peterselie. 1/2 theel. zout.
http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-2901029.html + pitabroodje + ijsbergsla + lamsvlees van het verticale spit. kan de originele (egyptische ) niet vinden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ondanks dat de eerste shoarma/kebab van lamsvlees werdt gemaakt door de ottomanen heeft Pelle wel gelijk. Uiteindelijk gaat het om een stukje vlees of gehakt dat aan een verticaal opgestelde spit geroosterd wordt. http://www.youtube.com/watch?v=WcM0IdKYU18
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Elektra, jij begrijpt het tenminste en leest niet hardnekkig over datgene wat het punt van mijn betoog is heen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, pelle, snap nu wat je bedoelt, de bereidingswijze is:
vlees aan een verticaal opgehangen/draaiend spit dat geroosterd/gegrild en vervolgens zeer dun laag voor laag afgesneden wordt.
pita broodje wordt opgewarmd onder de grill en opengesneden, belegd met ijsbergsla, daarop het vlees en vervolgens de saus... dát is een broodje shoarma
(afgezien van het soort vlees).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, kijk eens aan, zitten we toch nog op één lijn.... zullen we nu een broodje shoarma gaan eten? Ik tracteer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pelle, pelle, pelle, 't moet niet gekker worden: we zijn het eens..................... ja, leuk & lekkah ! :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ panteao : dankjewel voor deze link ! @pelle, dan gaan we wel een turks/palestijns/israëlisch pitabroodje halen he? SHOARMA (VLEESGERECHT) M. Philippa e.a. (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands shoarma zn. ‘vleesgerecht’
Nnl. shoarma ‘Turks gerecht van aan een verticaal spit geroosterd gekruid (lams)vlees met groente’ in broodje shoarma [1979; Leeuwarder Courant].
Via het Ivriet (modern Hebreeuws) ontleend aan Levantijns-Arabisch šwarma ‘gerecht van geroosterd (lams)vlees’, afgeleid van een Turks werkwoord çevirmek ‘afrasteren, omwentelen, draaien’, verwijzend naar het draaiende spit.
Volgens Philippa (1991) is het gerecht en daarmee het woord tijdens de Turkse overheersing van 1518 tot 1918 in Palestina terechtgekomen. De joden namen een groot deel van de Palestijnse keuken over en exporteerden het gerecht naar Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lams staat nog steeds tussen haakjes, daar lees ik uit dat het ook ander vlees kan zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook je hoofdletters wijzen daarop: VLEESGERECHT
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
!) ik heb dit niet getikt maar gekopieerd uit @panteao's link: hhttp://www.etymologiebank.nl/zoeken/shoarma !) vleesgerecht is de indeling van een 'kookboek' en duidt er op dat het bijvoorbeeld niet in het hoofdstuk soepen/ groenten/ nagerechten staat. @pelle, dit gerecht is met lamsvlees.
dat mensen, in ieder geval in nederland, er op variëren met de ingrediënten, dat moeten ze zelf weten, maar het is niet shoarma...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een woordenboek is geen kookboek, verder staat op de hele link door panteao overal vleesgerecht en (lams)vlees. Nergens staat dat het echt alleen om lamsvlees gaat.

Antwoorden (4)

Men doet dat ongetwijfeld voor de kleur en het geven van een 'gezond' tintje aan een ongezond product. Er zijn overigens wel meer verschillen tussen de shoarma van de supermarkt en die van de shoarmazaak.

Overigens lijken producten in de supermarkt maar zelden op datgene wat je in een restaurant krijgt, dus heel bijzonder is het ook niet.
paulus811
11 jaar geleden
paprika is goedkoper dan vlees. als een winkel paprika erdoorheen doet dan rekenen ze voor de stukjes paprika de prijs van vlees. bij een pak shoarma is de winst dan minimaal maar bij supermarkten is er vaak sprake van massaproductie en dan kwan de winst erg rendabel zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de "echte" shoarma van de shoarmazaak zit ook geen VARKENSVLEES ! (een reden is dat veel mensen lamsvlees niet lekker zouden vinden!)
toch wordt in supermarkten deze shoarma (inclusief van alles, dus ook paprika?) verkocht als "shoarma", terwijl het gewoon een soort 'vleesreepjes/-stukjes zijn in een soort van kruidenmix die men "shoarma" noemt.

echte shoarma is heel anders, geloof me !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stukjes paprika door het shoarmavlees is vrij normaal hoor. In een shoarma/kebab rol zelf zit geen paprika, daar heb je gelijk in. Maar wanneer je een bijvoorbeeld een broodje shoarma, durum of een shormaschotel besteld dan doen ze door het vlees (of erbij) vaak nog geroosterde paprika's, champions, uien etc bij.
Vroeger at ik (ben nu een vegetarier) tijdens mijn vakantie in Turkije bijna dagelijks een broodje of durum met shoarma en daar zat ook altijd stukjes paprika in.

Wat ik zelf weer heeel vreemd vind van Nederlanders is een appel door het shormavlees. Volgens Knorr wereldmaaltijden, Turkse durum, moet je stukjes appel mengen door het vlees. Komt echt nergens voor in Turkije :)