Wat je ruikt en proeft is niet benzine (gelukkig maar!), maar een mengsel van aceton, diverse soorten alcoholen, aldehyden en andere vluchtige stoffen die ontstaan tijdens het rijpen, onder invloed van de enzymes die de meloen van nature bevat.
Het proces versnelt op het moment dat je een meloen aansnijdt of bij fruit met lelijke plekken of die een klap heeft gehad, want dan breek je de cellen, en komen de enzymen en de sap vrij in contact met elkaar.

Dat fenomeen is heel bekend voor verschillende soorten fruit, zoals ook in mango's.
Het is dus het gevolg van de rijping van het fruit. Ik heb ooit van een handelaar gehoord dat dit fenomeen vaker voorkomt als het fruit te onrijp wordt geplukt, en later in de koeling wordt gelaten om te rijpen. Dat zou het gevolg zijn van het versnelde afbraak van de typische stoffen van onrijp fruit. Verder heb ik geen echte bronnen die dat verhaal over onrijp geplukt fruit staven.
Maar wat wel zeker is, is dat die afwijkende smaak komt door de bovengenoemde stoffen die vrij komen tijdens het rijpen.

Het wordt ook vaak omschreven als "chemische lucht", "het ruikt naar verf", "het ruikt naar nagellak"... Mijn vrouw vindt overrijpe mango's vaak smaken naar insecticide.
Het kan verder geen kwaad, de hoeveelheid is te klein om schade aan te richten, het is alleen dat het niet echt lekker meer is.

Toegevoegd na 4 minuten:
O ja, de nasmaak!

Meestal eet je fruit koud (of tenminste niet warm) Op het moment dat je een stuk fruit in je mond doet, proef je eerst de smaak met je tong. De aroma's van alle vluchtige stoffen komen via je keel in je neus terecht en dat geeft de complete smaakbeleving. Als je het fruit doorgeslikt hebt, de sappen die in je mond achterblijven worden warm door je lichaamswarmte, en er komen steeds meer vluchtige stoffen vrij die je neus bereiken, daarom proef je steeds meer die "benzine smaak".

Toegevoegd na 10 minuten:
Voor de echte freaks check de link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan is hij te rijp en dat geeft een nare nasmaak.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar hij ruikt dan niet naar benzine maar meer naar ammoniak vind ik zelf.
Voral een honingmeloen heeft dit.