Is gerookt voedsel ongezonder dan niet gerookt voedsel?

We weten dat het inademen van rook slecht voor je is omdat er veel stoffen in zitten die niet goed voor je zijn. Zijn deze stoffen nog steeds schadelijk als ze in voedsel terecht komen. Zo kan ik me voorstellen dat gerookte zalm of gebarbecued vlees ook ongezond zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.5K

Het beste antwoord

Goeie vraag!

Het verschil tussen tabaksrook en gerookt voedsel zit in de manier waarop het je lichaam binnenkomt, de samenstelling van de rook, en de hoeveelheid die je binnen krijgt.

1.- Tabaksrook wordt ingeademd. Dat komt bijna op hetzelfde neer als het intraveneus spuiten van de stoffen die in rook zitten, want vrijwel alles wat je inademt gaat in je bloed (nicotine, koolmonoxide, ammonia, PAK's...) Stoffen die aan je longen blijven plakken (b.v. teer en roet) zijn nog erger, omdat ze daar blijven zitten en het weefsel van je longen aantasten.
Bestanddelen van rook in voedsel komen binnen via je maag en darm, en voor vrijwel al die stoffen heeft je lichaam een slimme oplossing bedacht. Er is niets wat daar blijft 'hangen', en de meeste ongewenste stoffen worden niet geabsorbeerd, of worden deels verteerd, in je maag, of later in je lever.

2.- Samenstelling: tabaksrook -hoef ik bijna niet uit te leggen- bevat zo'n beetje alles wat ongezond en verslavend is. Rook voor voedsel is gebonden aan strenge wettelijke eisen, en de stoffen die bevat met een conserverend effect (voornamelijk fenolen, formaldehyde, azijnzuur en een pH verlagend effect vanwege andere organische zuren) zijn lang niet zo toxisch als de stoffen die in tabaksrook zitten. Het hout waarmee rook wordt gemaakt is evenwel gebonden aan strenge eisen.

3.- Hoeveelheid: in tabaksrook zitten hoge hoeveelheden toxische stoffen, maar het is uiteraard aan iedereen om te bepalen hoeveel wil je roken. Dat geldt ook voor gerookt voedsel.
Bepaalde bevolkingsgroepen eten veel meer gerookt voedsel (b.v. Scandinavische volkeren, Japanners, en Afrikaanse stammen). Er zijn epidemiologische studies die een correlatie vinden tussen een hoge consumptie van gerookt voedsel en een verhoogde kans van met name maagkanker. Maar dan praat je over jarenlange blootstelling, en een "verhoogde kans".

Het meest toxische stof in gerookt (en BBQ!) voedsel zijn de PAK's (polyaromatische koolwaterstoffen). De maximale hoeveelheid in rook en in voedsel is bij wet geregeld, en de NVWA controleert streng hierop.
Het is in ieder geval geen enkel probleem om als onderdeel van een gebalanceerd en gevarieerd voedingspatroon om te genieten van een zalig filetje gerookte zalm of hertenvlees, een rookworst of een prachtig goudbruin makreel.

Mmmh, ik krijg zin in gerookte lekkernijen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je er veel van eet is het inderdaad ongezonder. Maar eigenlijk geldt voor alles dat je het met mate moet consumeren. In zuur geconserveerde etenswaren zijn net zo slecht als gerookte. Beide worden namelijk gezien als mede-veroorzaker van maagkanker. Dan gaat het met name om de combinatie met het weinig groente en fruit eten. Maar als jij slechts af en toe een gerookte zalm eet, en wat zure uitjes en augurken op een feestje, dan kan dat heus geen kwaad.
Amadea
11 jaar geleden
Ten eerste is rook slecht voor je longen.
Als je de gerookte zalm niet inademt maar op eet komt het via een heel ander traject je lichaam binnen.
Ten tweede is de rook waarmee zalm gerookt wordt van een geheel andere oorsprong. Zalm wordt niet gerookt met tabaksrook maar met houtrook.

Er bestaat dus geen enkel verband tussen roken en gerookt voedsel eten.
Reddie