Kun je perssinaasappel invriezen?

Ik heb een netje met perssinaasappelen over en zou ze graag willen invriezen om ze een andere keer te persen. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.4K

Antwoorden (3)

Nee, als je rauw eten invriest wat een hoog vochtgehalte heeft (zoals komkommers, watermeloen of een sinaasappel) en je het na het invriezen weer rauw wilt eten, kan je het wel vergeten. Het vocht houdt het eten namelijk knapperig en intact, en zal zeker niet meer hetzelfde smaken als het ingevroren is geweest, Ook is er vitamineverlies na invriezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer, bedankt
Nee dat kan niet, je sinaasappel is dan niet meer geschikt om uit te persen. Je kunt nu wel vast je sinaasappel uitpersen en de sap invriezen, deze smaakt nog wel lekker als je hem ontdooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de tip!
Natuurlijk kan dat!
Gewoon in de vriezer stoppen, en het is gebeurd ;-)

... nee, dat was een grapje, uiteraard, nu het echte antwoord.

Als je hele sinaasappels in de vriezer doet, dan moet je heel goed beseffen dat je deze straks alleen een uitsluitend voor sap zal kunnen gebruiken: door het invriezen zal het schil en het vruchtvlees zacht en week worden. Dit komt omdat er microscopische ijskristallen zich vormen die de structuur van het fruit aantasten. Dit heeft twee effecten: je krijgt meer sap uit het vrucht, maar het persen zelf wordt lastig, juist omdat het schil niet meer zo stevig is als van een vers stuk fruit.
Dus dit weet je al: het kan, maar het persen, zeker als je dat met de hand wil doen, wordt lastiger. Het is overigens niet zo dat het fruit uit elkaar valt hoor, het is wel te doen.

Plan B is dat je het fruit eerst perst, en dan alleen de sap invriest. Dat is waarschijnlijk de betere optie, omdat het minder ruimte neemt in je vriezer, en je straks niet hoeft te wachten totdat de sinaasappels ontdooid zijn om te kunnen persen. Na het ontdooien moet je wel rekening houden met het 'schiften' van de sap: het zal een beetje waterig uitzien, maar geen paniek, gewoon roeren en het zal weer prima uitzien!
Sterker nog: sap die je in de supermarkt koopt is zeer waarschijnlijk bevroren geweest. De meeste sap wordt in het land van oorsprong direct na oogsten geperst, geconcentreerd en ingevroren voor transport in grote tanks of vaten.

Dus je mag beide opties toepassen, het is nu een kwestie van kiezen.

Trouwens, als de schillen bevroren zijn geweest, dan zijn ze uitstekend geschikt om te konfijten: doe ze in stukjes gesneden in een pan met dikke bodem, voeg een beetje water (of sap) en een paar eetlepels suiker toe, en op een zacht vuurtje 1-2 uur laten pruttelen. Een stokje kaneel en een kruidnagel erbij doen wonderen.
De gekonfijte schillen en de vocht die je overhoudt hebben een verrukkelijk geconcentreerde sinaassmaak die je kan gebruiken voor allerlei gerechten, zoet of hartig.
Dat was niet je vraag, maar extra kennis kan geen kwaad, toch...? (^_^)