zijn toetjes cultuurgebonden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien wel, bijvorbeeld als bepaalde gerechten of producten symbool staan voor iets (vruchtbaarheid, een historische gebeurtenis).

Antwoorden (3)

best wel. zoveel zoveeltoetjes als wij in Nederland eten, nuttigen de Fransen vaak kaas als dessert.

Toegevoegd na 3 minuten:
door de vele nationaliteiten en de mobiliteit der dingen zijn in Nederland vele andere cultuurgebonden toetjes gekomen. kijk meer eens op de dessertpagina.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor toetjes geldt hetzelfde als voor hoofdgerechten. Van oorsprong worden ze gemaakt met wat er voor handen is.

In Nederland hebben we bijvoorbeeld veel zuivel, dus eten we veel yoghurt en vla. In sommige Aziatische landen worden desserts vaak bereid met kokos. In tropische landen wordt ook veel fruit gegeten als dessert.
bamibal
11 jaar geleden
Jazeker!
In een land als China kent met vrijwel geen toetjes. Meestal wordt er fruit gegeven op vaak ongebruikelijke manier zoals gefrituurde watermeloen of gevulde lychees. Hier kennen ze geen grote toetjes cultuur, wel is er het gelukskoekje. Chinezen kennen de afsluiting met een toetje niet. Dessertgerechten worden meestal tussen de gangen door geserveerd. Zij eten hun zoetigheden dan ook op die momenten dat ze er zin in hebben.

Onze cultuur, net als de meeste landen hebben wel een toetjescultuur. Landen met veel zuivelindustrie gebruiken zuivelproducten op grote schaal als toetje.
Landen met veel fruitbomen en warm klimaat, maken hiervan veel toetjes zoals ijsgerechten, salades, gebak met vruchten enz.
Ook een hartig nagerecht in de vorm van kaas, wordt in met name Frankrijk wel gegeven, omdat dit vaak als afsluiting met wijn als rustpunt wordt gezien.
Over het algemeen worden er in de meeste landen/werelddelen veel fruitgerechten gemaakt, veel gebak en pudding/vlagerechten gemaakt en ijs is er in vrijwel elk land wel te vinden als toetje.
amc